Slovenský online trh si vytvoril v posledných rokoch silné miesto na mape európskej e‑commerce. Cieľom zahraničných obchodníkov je vďaka nízkym nákladom na správu e‑shopu a tempu rastu e‑commerce, ktorá medziročne stúpla o vyše 11 %. Využite jeho potenciál a naštartujte podnikanie na Slovensku.
Slovensko je rozlohou menšia stredoeurópska krajina, no v raste e‑commerce konkuruje už mnohým veľkým európskym štátom. Silný nákupný rok 2020 priniesol obrat z predaja vo výške 1.75 miliardy EUR. Výhodou slovenského trhu je dlhoročne zavedené euro a široká logistická sieť medzi Bratislavou a Košicami.
Sila e‑commerce na Slovensku
Maloobchodníci a značky vstupujúce na slovenskú e‑commerce scénu si musia byť istí, že rozumejú jedinečným vlastnostiam zákazníkov. Slovensko má aktuálne vyše 5.4 milióna obyvateľov, medzi ktorými záujem o online nakupovanie stále rastie. V roku 2021 nakupovalo na internete vyše 74 % slovenskej populácie.
Tento vývoj sleduje aj Marek Ivančík, PPC špecialista z agentúry Basta Digital, ktorý dodáva:
“Obľúbenosť online nákupu je rok čo rok silnejšia. Nepredvídateľná situácia koronavírusu tento trend umocnila ešte viac. Výrazný nárast obratu sme zaznamenali najmä počas prvej vlny, kedy boli kamenné predajne zatvorené. Hlavnou e‑commerce udalosťou roka sú Vianoce. Predvianočné nákupy pri väčšine klientoch začínajú každým rokom skôr, na čo sa snažíme reagovať. Cena je stále dôležitý faktor pri kúpnom rozhodovaní počas Vianoc na Slovensku.”
Zrýchlite každodenné marketingové úkony na e‑shope
S MERGADO Editorom odstránite zdĺhavú ručnú správu dát a zjednodušíte úpravu feedu.
Prejdite na automatizovaný predaj tovaru na viacerých platformách.
Dôveryhodnosť e‑shopov je na Slovensku vysoká, ale častou prekážkou online nákupu je sila zvyku si tovar vyskúšať osobne. Poskytnite im porovnateľný nákupný zážitok a zaujmite ich navyše dopravou zadarmo či cenovými výhodami, ktoré v kamenných predajniach nenájdu.
“Najdôležiteľným bodom z pohľadu dôveryhodnosti je web a jeho použiteľnosť. Pokiaľ poskytnete zákazníkom jednoduchý spôsob pohybu na webe, nákupu a dopravy, šanca, že u vás nakúpi je vysoká. Ďalším nemenej významným bodom je značka. Zákazník u vás skôr nakúpi, keď pozná vás a vaše hodnoty. Vďaka tomu si viete vybudovať u neho dôveru. Budovanie značky je často podmienené veľkosťou firmy a kapitálu. Efekt nie je hneď viditeľný, no z dlhodobého pohľadu má pre rast firmy veľkú hodnotu.” hovorí PPC špecialista Marek Ivančík.
Na čo sa teda sústrediť v slovenskej e‑commerce? PPC špecialista Libor Toporcer z agentúry Invelity radí nasledovať preferencie zákazníka.
“Slovenský trh sa vyznačuje tým, že užívatelia radi nakupujú v online. Veľkým špecifikom je používanie mobilných zariadení, ktoré sa už v roku 2020 stali používanejším zariadením než počítač či tablet. Pri rozhodovaní o nákupe je slovenský trh racionálnejší než okolité krajiny. Taktiež vidíme trend opakujúceho sa nakupovania v jednom e‑shope a preto je dôležité dbať na budovaní tzv. “customer lifetime value” zákazníka.
Dôveryhodnosť sa konštantne v čase zvyšuje. Online nakupovanie sa stáva každodennou súčasťou slovenských užívateľov dokonca už aj vo vyššom veku.”
Aké je nákupné správanie Slovákov?
- Podľa E‑shopper Barometra nakupuje pravidelne a opakovane na slovenských e‑shopoch až 88 % spotrebiteľov.
- Optimalizácia obchodu pre mobilné zariadenia je pre úspešný e‑shop na Slovensko dôležitá. Až 65 % Slovákov nakupuje pomocou smartfónu, čím chcú hlavne ušetriť čas. Prispôsobte sa ich potrebám a pri vytváraní novej domény myslite aj na túto skupinu nakupujúcich.
- Kľúčovým faktorom pri online nákupe je pre Slovákov cena. Až 59 % zákazníkov sa rozhoduje podľa toho, či je pre nich ponuka e‑shopu výhodná. Aké ďalšie kritériá ich zaujímajú?
“Slovenský spotrebiteľ má rád pohodlnosť a zároveň rýchlosť dodania. Kvôli tomu sa u nás rozvinula celá infraštruktúra zásielkovní a Alza boxov, kde máte tovar často už na druhý deň. Vzhľadom na rýchlosť doby je pre zákazníka najjednoduchšie vyzdvihnúť tovar v okolí. Nemusí sa tak obmedzovať príchodom kuriéra, čo je často aj drahšia možnosť (pre klienta alebo aj zákazníka). Zákazníka taktiež zaujíma stav jeho objednávky, chce vedieť, kde sa nachádza jeho tovar a kedy si ho môže vyzdvihnúť. Pri problémoch s dodaním očakáva, že bude informovaný.” pridáva PPC špecialista Marek Ivančík.
- 30 % slovenských zákazníkov odchádza zo stránky ku konkurencii, ak nevidia ich tovar na sklade či je dlhodobo nedostupný.
- Až 63 % nakupujúcich na Slovensku si volí radšej produkty a služby, ktoré šetria životné prostredie a 48 % zákazníkov je ochotných si priplatiť za takýto tovar. Získajte si spotrebiteľov, ktorým environmentálne témy ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia a zaraďte do svojho plánu ekologickejšie postupy balenia či dopravy.
- Vernostný program obchodu využíva iba 10 % zákazníkov. Využite túto skrytú výhodu oproti konkurencii a poskytnite návštevníkom e‑shopu dôvody na opakovaný nákup, ako napr. zľavy či darčeky k objednávke.
- Negatívny komentár či recenzia odrádza od online nákupu 83 % zákazníkov. Dajte si preto záležať na dobrom mene a využívajte silu sociálnych sietí, kde trávi svoj čas denne vyše 80 % Slovákov.
Ako sumarizuje Libor Toporcer vplyv spoločenských a ekonimických vplyvov na správanie slovenského zákazníka?
Po 2 rokoch pandémie covid-19 evidujeme zmenu správania a to návrat k starým dhodobým spôsobom nakupného správania — pokles predaja v online priestore a väčšiu racionalizáciu v nakupovaní čiže vyššie konverzné pomery. Avšak súčasná inflácia, zvyšovanie cien energií sa pomaly začína prejavovať aj v online prostredí. Taktiež evidujeme väčšiu náchylnosť na akcie a výpredajové produkty.
Obľúbený sortiment na slovenských e‑shopoch si drží pozíciu
Na Slovensku si nakupujúci vyberajú denne tovar na vyše 14 500 e‑shopoch. A toto číslo v roku 2023 pravdepobodne opäť porastie. Výrazný prechod do online sféry zaznamenal aj PPC špecialista Marek Ivančík:
“Predajcovia s kamennými predajňami kladú čoraz väčší dôraz na online prostredie. Webové stránky predajcov sú prispôsobené aktuálnym trendom, pričom čoraz viac predajcov vyhľadáva aj cenové porovnávače. Z dlhodobého hľadiska vidíme trend prechodu na e‑shop aj v nevšedných segmentoch, kedy sa spoločne s klientmi snažíme zmeniť nákupné správanie a hlavne zjednodušiť nákupný proces.”
Najvyhľadávanejším segmentom medzi zákazníkmi e‑shopov na Slovensku je dlhodobo elektronika, potreby do domácnosti a oblečenie.
Porovnávače tovaru majú ako podporné marketingové kanály na Slovensku veľkú popularitu. Potvrdzuje to aj agentúra Basta Digital:
“Tieto platformy sú výborné na získanie nových zákazníkov, pretože sa spotrebitelia často nachádzajú v poslednej fáze nákupu (hľadajú nižšiu cenu, porovnávajú si cenu za dopravu, overujú si obchod recenziami alebo hľadajú reálne skúsenosti s produktom). Porovnávače slúžia pre nich aj na prieskum trhu, pretože majú všetky dostupné značky pod jednou strechou. Ich ďalšou veľkou výhodou je aj to, že ponúkajú rôzne marketingové aktivity (zasielanie newsletterov, PPC kampane, banery na webe), ktorých súčasťou sú produkty e‑shopov. Taktiež získavajú recenzie, vďaka čomu sa v očiach zákazníkov stávajú hodnovernejšími.”
Čo všetko radí skontrolovať pred štartom PPC špecialista, Marek Ivančík?
- konzistentnosť dát v produktovom feede (správne vyplnený product name, description, varianty produktov, alternatívne obrázky produktov),
- existujúce produktové kategórie pre dané produkty,
- konkurencia v relevantných kategóriách,
- cenovú konkurencieschopnosť, dostatočná konkurencieschopnosť v dostupnosti a dĺžke dodania tovaru.
“Ak hovoríme o obľúbenosti porovnávačov na Slovensku z pohľadu počtu vyhľadávaní, evidujeme malú zmenu poradia. Jednotka na trhu podľa počtu vyhľadávania je aj naďalej Heureka. Zaujímavosťou je, že na druhej pozícii prišlo k zmene medzi FAVI a GLAMI. Porovnávač Favi bol v roku 2021 so svojím počtom vyhľadávaní na druhom mieste. V tomto roku sa však objem znížil a na druhé miesto sa dostalo GLAMI. Otatné pozície sa nezmenili (podľa hľadanosti Biano, Najnakup, Pricemania, Shopalike). Čo považujeme za zaujímavé je, že medziročne klesol podiel hľadanosti cenových porovnávačov o 63 %, čo značí, že sa život vrátil do normálu.”
Vyskúšajte Audit feedu zadarmo
- zlepšite kondíciu vášho feedu a získajte odporúčania na jeho opravu
- rýchla a bezplatná technická analýza
Svoje služby ponúka na Slovensku viacero špičkových porovnávačov. Na ktoré sa má e‑shop orientovať? PPC špecialista Marek Ivančík radí:
“Oslovenie porovnávačov záleží na portfóliu produktov. Určite by sme odporúčali testovať viaceré slovenské porovnávače. Od všeobecnejších ako Heureka.sk, Pricemania.sk, po konkrétnejšie ako napr. GLAMI, Favi a Biano. Odporúčali by sme zbierať spätnú väzbu od zákazníkov, čo pomáha budovať dôveryhodnosť e‑shopu (Overené zákazníkmi, Glami TOP).”
Medzi najpoužívanejšími metódami platby dominuje dlhodobo možnosť dobierky, ktorej dávajú prednosť až dve tretiny nakupujúcich. Pomaly ju dobieha online platba pomocou platobnej karty alebo prevodom na účet. Ústup dobierky sleduje aj porovnávač Heureka, ktorý zaznamenal v súvislosti s pandémiou nárast platby kartou.
Z pohľadu e‑shopára je dôležitý výber platobnej brány. Medzi slovenskými obchodníkmi sú rozšírené domáce spoločnosti, overené celosvetové platformy a platobné brány jednotlivých bánk.
- poskytovateľ online platieb českého pôvodu Gopay
- celosvetovo pôsobiaca spoločnosť PayU
- česká firma Comgate
- medzinárodná platforma PayPal
- slovenská spoločnosť TrustPay
- slovenská platforma Besteron
- zahraničná spoločnosť Fondy
- maďarská platforma BARION
U slovenských zákazníkov vyhráva pri nakupovaní jednoznačne rýchlosť. Až 55 % online nakupujúcich si necháva balíky doručiť na odberné miesto. Nasleduje doručenie domov, na poštu či vyzdvihnutie zásielky v práci.
Množstvo zákazníkov opustí nákupný košík pred objednaním tovaru kvôli nedostatočným možnostiam dodania. Rozhodujúca je preto aj flexibilita e‑shopu a širšia ponuka spôsobov dopravy.
Ktoré dopravné služby sa využívajú na Slovensku najčastejšie?
1. Slovenská pošta
Frekventovaný spôsob prepravy na Slovensku ťaží hlavne z rozsiahlej sieti pobočiek. Výhodou je aj akceptovanie dobierky a platby vopred. Zákazníci sú na služby Slovenskej pošty a fungovanie zvyknutí a preto by táto možnosť dopravy nemala na e‑shope chýbať.
2. Kuriérne spoločnosti
Ďalšou obľúbenou možnosťou sú prepravné spoločnosti. Medzi najrozšírenejšie patria DPD, Geis Parcel, GLS, alebo DHL. Slováci si radi vyberajú z viacerých alternatív dodania balíka, oceňujú moderný systém notifikácií či úpravy údajov a doručenie zásielky už na druhý deň po objednaní. Vyjdite potenciálnym zákazníkom v ústrety a pri výbere kuriérskej firmy sa prispôsobte ich požiadavkám.
3. Osobné vyzdvihnutie na predajni či v odbernom boxe
Kombinácia e‑shopu a kamennej prevádzky predstavuje konkurenčnú výhodu a to najmä pre zákazníkov, ktorí nechcú platiť za dopravu. Možnosťou je aj vyzdvihnutie v samoobslužnom boxe, ktoré ľudia aktuálne vyhľadávajú kvôli bezkontaktnému a bezpečnému vyzdvihnutiu zásielky.
4. Packeta a Uloženka
Sieť výdajných a podacích miest Packeta pokrýva už väčšinu veľkých miest na Slovensku. Zákazníci preferujú tento spôsob čoraz častejšie – balík si vyzdvihnú v ľubovoľnom čase a cenník je porovnateľný so Slovenskou poštou.
Uloženka funguje podobne a poskytuje logistické služby pre internetové obchody. Jej výhodou sú prepojené služby so Slovenskou poštou, Českou poštou a spoločnosťou DPD.
Poraďte si jednoducho s nastavením dopravy pre porovnávače tovaru
Máme riešenie, ako spraviť z možnosti dopravy vašu konkurenčnú výhodu.
Spoľahnite sa na MERGADO, pomocou ktorého zvládnete tento úkon vybaviť na pár klikov.
Zúročte tipy odborníkov na slovenskú e‑commerce
Ako je na tom Slovensko v porovnaní so susednými krajinami? Na čo by sa mal zahraničný e‑shop pripraviť, ak chce vstúpiť na slovenský trh? Špecialisti z agentúry Basta digital vnímajú jasné rozdiely najmä medzi Českom, Poľskom a Maďarskom.
“Aj keď trh v Česku je veľmi podobný tomu nášmu, rozdiely oproti našim susedom sú viditeľné. Česká e‑commerce je výrazne rozvinutejšia ako naša. Nachádza sa tam viac konkurentov a je náročnejšie dosahovať želané výsledky, platba na dobierku je pre tento trh povinná jazda. Naopak v Maďarsku nájdete príležitostí ako podnikať hneď niekoľko. Inzercia na trhu je stále lacná. V niektorých segmentoch stačí vytvoriť dôveryhodnú stránku. Pozor však na komunikáciu, Maďari sú patrioti. Dôvera k zahraničným eshopom je nízka.
Slováci sú naopak veľmi senzitívni na cenu a majú radi rýchle spôsoby doručenia alebo osobný odber. Okrem toho veľmi pozitívne reagujú pri segmentoch, ako je napríklad móda, na zákaznícky servis.“
Špecialista Libor Toporcer z agentúry Invelity vidí v slovenskom trhu potenciál pre Google kampane.
“Slovenský trh nie je ničím extra špecifický. Medzi top zdroje návštev a konverzií patria hlavne Google kampane a to nákupné a vo vyhľadávaní. Určite netreba zabudnúť na Heureku a konzistentné budovanie značky na Slovensku. Súčasný trh nie je ale pripravený na rasty. Cieľom je skôr optimalizácia nákladov. ”
Odborníci z PTAgroup majú s expanziou dlhoročné skúsenosti a obchodníkom odporúčajú prispôsobiť domácim spotrebiteľom toho čo najviac.
“Medzi kľúčové veci pri vstupe na akýkoľvek nový trh radíme najmä lokalizovanú verziu eshopu, ideálne aj supportu, populárne možnosti platby a dopravy. Odporúčame aj spustenie minimálne základných výkonnostných kanálov s použitím produktového feedu (Google Nákupy, porovnávače cien, sociálne siete ako Facebook a Instagram).”
Zhrnutie
- Vývoj slovenskej e‑commerce jasne nasleduje celosvetovú popularitu internetového predaja a nahráva aj obchodníkom zo zahraničia.
- Pohodlie online nákupu si dopraje na Slovensku čoraz viac ľudí, ktorí sa neboja vyskúšať nové technológie a za produkty bez environmentálnej záťaže si priplatiť.
- Typický slovenský zákazník sa však pozrie najskôr na cenovku, potom na dopravcu a na záver ho zláka pridaná hodnota v podobe zľavy.
- Na rozbeh i pokročilé podnikanie využite porovnávače tovaru a úpravu feedu zverte do rúk MERGADA, ktorý ho vyladí do perfektnej formy.
Mergado na 30 dní zadarmo
- feed si upravíte sami a ušetríte náklady za prácu programátora
- plný prístup ku všetkým funkciám už v skúšobnej verzii
Mohlo by vás ešte zaujímať: