Expanzia e‑shopu: Nakopnite rast za hranicami

Petra Marková
22. 3. 2023
5 minút čítania

Úspešná expanzia do zahraničia je priamo úmerná schopnosti splynúť s prostredím a prispôsobiť sa zvyklostiam trhu. Pri vstupe na nový trh vám dokážu pomôcť Google nástroje na prieskum trhu ako Google Market Finder, Google Trends či My Export Score.

Úspešná expanzia do zahraničia je priamo úmerná schopnosti splynúť s prostredím a prispôsobiť sa zvyklostiam trhu. Pri vstupe na nový trh vám dokážu pomôcť Google nástroje na prieskum trhu ako Google Market Finder, Google Trends či My Export Score.

Pri analýze konkurencie vám zase na začiatku pomôže výskum stratégie zabehnutých hráčov z rôznych segmentov a podrobná analýza sociálnych sietí vašej priamej konkurencie. Prečítajte si článok, ktorý pre vás pripravili špecialisti z e‑commerce akcelerátora Dexfinity.

Odhaľte CEE príležitosti k úspešnej expanzii

Ak sa pozriete na región strednej a východnej Európy, teda CEE (Central and Eastern Europe), uvidíte, že v Česku a Maďarsku je dvakrát viac potenciálnych zákazníkov ako na Slovensku. Slovenský trh s 5,46 miliónmi obyvateľov je relatívne malý. Tento fakt pocíti skôr či neskôr každý rastúci e‑shop.

Prečo expandovať do CEE

Podiel online nakupovania na obchode v regióne CEE pravidelne rastie už mnoho rokov. Pandémia bola impulzom, ktorý tento rast ešte zrýchlil a ktorý bude diktovať tempo rastu aj v nasledujúcich rokoch.

E‑commerce kanál pre všetok obchod v strednej a východnej Európe v súčasnosti pokrýva 15 %, pričom zvyšných 85 % tvoria offline nákupy. Len medzi rokmi 2016 a 2021 vzrástol podiel e‑commerce zo 6 % na 15 % a do roku 2026 môže podľa odhadov pokrývať dokonca až jednu pätinu maloobchodného sektora. Nárasty sú viditeľné takmer vo všetkých kategóriách produktov.

Skrytý klenot CEE regiónu: Rumunsko

Popri zabehnutých trhoch ako Maďarsko, Česko či Poľsko ponúka CEE aj mnoho krajín, v ktorých sa situácia mení rapídne rýchlo a neskúsenosť domáceho trhu z nich robí extrémne zaujímavú destináciu pre vašu expanziu. Jednou z krajín, kde naši klienti zaznamenávajú úspechy, je Rumunsko.

Rumunský trh svojou veľkosťou niekoľkonásobne prevyšuje napríklad ten slovenský. Výhodou expanzie do Rumunska je aj enormne rýchly rast digitalizácie obyvateľstva a geografická blízkosť uľahčujúca logistiku. Ďalším pozitívom je nízka saturácia trhu pre väčšinu segmentov a neskúsenosť domácich retail hráčov. Z toho vyplýva dlhodobo udržateľný dopyt a nízke náklady na PPC reklamu.

Rumunský e‑commerce trh vzrástol v roku 2018 o 30 %, v roku 2019 o 23 % a v roku 2020 o 30 %. Pribúda aj rumunských spotrebiteľov, ktorí nakupujú online. Za rok 2019 ich pribudlo o 13 % a minuli o 41 % viac ako v roku 2019. V roku 2022 dosiahla rumunská e‑commerce obrat vo výške 7 miliárd eur, čo je trojnásobne vyššie číslo, než zaznamenal trh pred piatimi rokmi.

Mergado na 30 dní zadarmo
  • feed si upravíte sami a ušetríte náklady za prácu programátora
  • plný prístup ku všetkým funkciám už v skúšobnej verzii

Prieskum je pri expanzii na nezaplatenie

Naštudujte si informácie o trhu, na ktorý chcete expandovať, zo všetkých dostupných zdrojov. Poslúžia vám stránky ambasád, obchodných komôr alebo využite štatistické údaje zo Statista.com 

Podobné proexportné aktivity robí aj Slovenská obchodná a priemyselná komora. Napríklad upozorňuje na konferencie o zahraničných trhoch pre investorov a expandujúce firmy.

Trh pre expanziu vyberajte podľa dát

Môžete mať skvelé informácie o trhu a napriek tomu podnikanie neprinesie želaný úspech. Niektoré trhy sú pre určité segmenty vhodnejšie ako iné. Expanzia do zahraničia znamená, že do výberu vstupuje aj cena za internetovú reklamu, saturácia trhu a množstvo konkurencie

Google Market Finder

Dáta o trhoch môžete získať z voľne dostupného nástroja Google Market Finder (dostupný aj Market Finder v čestine). Vyberte si doménu, kategóriu produktov a následne vám Market Finder ukáže vhodné krajiny na expanziu. Ku každej získate dáta o ekonomickej situácii alebo priemernej cene za klik. 

Princíp je jednoduchý. Vpíšte svoju URL a Market Finder vám povie, kde je najväčší dopyt po vašom produkte alebo službe. Znie to jednoducho, ale budete prekvapení, aký komplexný je tento prehľad.

Google Trends

Google Trends vám umožňuje preskúmať popularitu hľadaných výrazov v priebehu času a v rôznych regiónoch sveta. Poskytuje údaje o tom, ako často boli konkrétne kľúčové slová alebo frázy vyhľadávané vo vyhľadávači Google. Tieto údaje prezentuje vo forme interaktívnych grafov a tabuliek.

Používatelia môžu zadať hľadaný výraz alebo viacero hľadaných výrazov a Google Trends zobrazí ich relatívnu popularitu za určité časové obdobie, ako aj súvisiace témy a dopyty. Google Trends môže zobraziť aj záujem o hľadaný výraz podľa geografickej polohy, jazyka a súvisiacich tém.

Google My Export Score

Ďalší bezplatný nástroj, ktorý otestuje vašu pripravenosť exportovať, je My Export Score od Googlu. Ide o nástroj, ktorý pomáha firmám posúdiť ich pripravenosť rozšíriť svoje podnikanie a exportovať na medzinárodné trhy. Nástroj analyzuje webovú stránku spoločnosti a poskytuje skóre zo 100 spolu s podrobnou spätnou väzbou a odporúčaniami, ako zlepšiť online viditeľnosť spoločnosti medzinárodne. 

Sociálne siete priamej konkurencie odhalia jej nedostatky

Inšpiráciu pre marketingové stratégie nájdete medzi lokálnymi influencermi. Zistite, kto propaguje produkty podobné tým vašim. Analyzujte jeho posty a všímajte si reakciu fanúšikov pod príspevkom. Dozviete sa, na akú komunikáciu reaguje vaša cieľová skupina a čo jej vadí. 

Okrem feedov sledujte referencie na sociálnych sieťach. Práve tu sa zákazníci radi posťažujú. Zamerajte sa na príspevky s konštruktívnou kritikou. Prekáža ľuďom dlhšie doručenie? Chcú byť informovaní o naskladnení tovaru? Zo sťažností a pochvál si vezmite ponaučenie a získané informácie využite vo vlastnom e‑shope.

Vyberte si spoľahlivého partnera pre expanziu

Expanzia je pre e‑shop príležitosť, ako vyrásť aj za hranice domáceho trhu. Nezáleží na tom, či je štát v eurozóne alebo mimo nej. Uspieť môže každý. Dexfinity už svojim klientom pomohlo s expanziou do krajín ako Maďarsko, Rumunsko či Nemecko

Ak netušíte, kam expandovať s vašim špecifickým produktom, prípadne máte vybranú krajinu a zaujíma vás konkurencia či dopyt, spojte sa priamo so špecialistami na export.

 

Článok vznikol v spolupráci s e‑commerce akcelerátorom pre CEE región, Dexfinity.

 

Mohlo by vás zaujímať:

Petra Marková

Slovenský trh a ľubozvučnú slovenčinu má v MERGADE na starosti content špecialistka Petra. Textuje, bloguje, prekladá a s vášňou tvorí obsah na sociálne siete. A keď práve nehľadá tie správne slová, venuje svoj čas bytovej džungli, pečeniu, kaviarňam alebo cestovaniu.