Svižný a pružný: vývoj slovenskej a českej e-commerce v roku 2017

Minulý rok e‑commerce v slovenských a českých krajoch opäť prial. Podľa informácií, ktoré priniesla Heureka a Asociace pro elektronickou komerci, zaznamenalo online obchodovanie u nás a v Česku za rok 2017 ďalší rekordný rast.

Minulý rok e‑commerce v slovenských a českých krajoch opäť prial. Podľa informácií, ktoré priniesla HeurekaAsociace pro elektronickou komerci, zaznamenalo online obchodovanie u nás a v Česku za rok 2017 ďalší rekordný rast.

Najväčšie zmeny

Rok 2017 sa Slovensku a Českej republike niesol v znamení zrýchľovaní procesovvstupu spoločností, ktoré do teraz fungovali iba na offline trhu, do online prostredia. K radosti zákazníka samotného vzrástol nie len počet e‑shopov, ale aj ich kamenných výdajní. Chuť podnikať a zakladať nové e‑shopy umožnila českým maloobchodom prekonať 10 % hranicu podielu na všetkých predajniach. Podľa infografiky Heureky zaznamenali minulý rok najväčší rast kategórie jedla a nápojov, oblečenia a módy a tiež kozmetiky a drogérie. Veľkým trendom, najmä v Česku, sa stalo doručenie tovaru v ten istý deň, ako bol objednaný.

Reč čísel

Slovenská e‑commerce

Slovensko minulý rok zaznamenalo vznik okolo 1 800 e‑shopov, ich číslo tak celkovo činí 11 100. Znamená to, že ich nárast oproti roku 2016 robí 19 %. Celkový obrat dosahuje 937 miliónov eur, v porovnaní s predchádzajúcim rokom je navýšenie 15 %.

Česká e‑commerce

V Českej republike pribudlo za minulý rok 3 900 e‑shopov, ich počet sa tak zastavil na čísle 40 100. Jedná sa teda o 11 % nárast oproti roku 2016. Obrat dosiahol 115 miliard Kč, teda o 18 % viac než v predchádzajúcom roku.

Zhrnutie

Česká republika má v súčasnosti najväčší podiel e‑shopov na počet obyvateľov v Európe. Vďaka webu ceska-ecommerce.cz môžu Česi v reálnom čase sledovať výsledky merania obratu, počet e‑shopov a ďalších aspektov, ktoré majú na vývoj českej e‑commerce vplyv.

Na Slovensku zatiaľ podobný informačný zdroj chýba. Jedna z mála možností, ako vykonávať analýzy dát slovenského e‑commerce, je tak prostredníctvom informácií poskytnutých Heurekou. Vďaka infografike zahrňujúcej obrat slovenského online obchodovania za rok 2017 tak môžeme povedať, že dosahuje okolo 20 % z obratu českého. Podobne na tom je aj podiel sloveských e‑shopov, ktorý činí 20 % z celkového množstva e‑shopov. Slovenský trh tak v súčasnosti tvorí zhruba štvrtinu toho českého.

V článku vychdádzame zo spracovaných dát od agentury Besteto

Lukáš Horák

Lukáš sa v Mergade stará o väčšinu komunikácie v češtine. Prostredníctvom blogu, e‑mailu a sociálnych sietí pravidelne zásobuje čitateľa aktualitami z e‑commerce, novinkami a tipmi z Mergada. Pokiaľ práve nie je copywriter, užíva si príjemné veci ako badminton, výlety medzi utajené skvosty osemdesiatkovej hudby a plody mora podávané s červeným vínom.