Poľsko je jedným z najľudnatejších štátov východnej Európy. Aj tu postupne pribúda zákazníkov, ktorí chápu výhody nákupu online a predajcov, ktorí si stále viac uvedomujú, aké kroky majú pre zvýšenie online predaja podstúpiť. Čo to znamená pre váš e-shop? Že je ideálny čas využiť vysokého potenciálu tohto pozvoľna sa napĺňajúceho sa priestoru a dôkladne naštartovať vaše podnikanie v Poľsku. Prinášame vám prehľad praktických informácií, ktoré je pri vstupe do poľskej e-commerce dôležité poznať.
Podmienky na trhu
V Poľsku v súčasnosti žije takmer 38 miliónov ľudí (podľa spoločnosti eShopWorld minulý rok bolo celkové HDP 471,36 miliardy USD). Článok, z minulého roku, agentúry eVisions hovorí, že 77 % obyvateľov Poľska vlastní notebook, či stolný počítač a k internetu je pripojených takmer 76 % tunajších domácností. 51 % z celkovej populácie potom vlastní múdry telefón pripojený k internetu. Tento fakt má za vplyv, že pohodlie a prístupnosti elektronického obchodu využíva viac než polovica Poliakov.
Okrem rastúceho podielu mladších užívateľov (90% ľudí vo veku 16-24 rokov a 92% ľudí vo veku 25-34 rokov sa podľa prehľadu eShopWorldu prihlasuje denne), ktorí nákupy na internete považujú za bezpečné, rastie pozvoľna i podiel staršej generácie, ktorá sa na webe orientuje. Zvyšujúce sa množstvo osôb vo veku 45-54 rokov a nad 55 rokov, ktoré vykazujú dennú penetráciu 79% a 65%, vám preto môže priniesť nové skupiny zákazníkov, na ktoré môžete cieliť.
Aktuálna infografika agentúry Expandeco ukazuje, že je na poľskom trhu okolo 23 500 e-shopov. Polovica všetkých transakcií sa pritom uskutočnia cez portál Allegro.pl, ktorému sa venujeme nižšie.
Dôležité fakty
- Väčšinou nákupov vykonávajú Poliaci v pondelok, najmenej v piatok a sobotu.
- Pre viac než tri štvrtiny poľských zákazníkov je najdôležitejšou podmienkou pre uskutočnenie nákupu cena. Ich záujem preto upútajú zľavy, vernostné programy, či rôzne akcie.
- Ďalším výrazným faktorom je cena dopravy. Poliakov dokážu spoľahlivo prilákať nízke ceny za dopravu.
- Štúdia eVisions tiež hovorí, že 81 % užívateľov, ktorí nakupujú online, sledujú recenzie. Je preto na mieste dbať o dobrý obraz vášho obchodu.
- Veľkú váhu má tiež dobre zvládnutý zákaznícky servis. Pracujte preto na svojej dôveryhodnosti prostredníctvom čo najrýchlejšej a najpohodlnejšej komunikácie s vašimi zákazníkmi.
Správanie poľských zákazníkov
Najviac typický online zákazník v Poľsku je žena vo veku 34 rokov s ukončených stredoškolským, či vysokoškolským vzdelaním, ktorá žije v meste a má kvalitné materiálne zázemie. Aj cez to muži za online nákupy ročne minú o 6 % viac než ženy. Kamenné obchody v malých mestách a na dedinách dostatočne nepokrývajú dopyt miestnych obyvateľov. Sú teda ideálnym miestom, kam by ste so svojim e-shopom mali cieliť. Pre celú tretinu Poliakov je dôležitá značka a viac než štvrtina z nich nakupuje rovnaký tovar, na ktorý už je zvyknutá. Ženy najviac nakupujú oblečenie, šperky, kozmetiku, obuv a detský tovar. Muži preferujú elektroniku, vo väčšej miere majú tiež záujem o poistenie, či sortiment zo zberateľských kategórií.
Vyhľadávače a porovnávače
Google Shopping
Aj v Poľsku je často využívaný kanál Google Shopping. Pre obchody inzerujúce zo zahraničia sú na Google Shopping rozdielne podmienky ako pre tie, ktoré pracujú na území Poľska.
Ak je váš e-shop v Poľsku, musí:
- mať poľskú verziu stránok
- ceny v zlotých
- využívať dopravcov operujúcich na území Poľska
- platiť poľské dane
- mať správny Google feed
Allegro
Allegro je trhovisko podobné Aukro.cz, svojou veľkosťou ho však presahuje. S viac než 204 miliónov prístupov mesačne sa jedná o 5. najnavštevovanejšiu stránku v Poľsku. Má svoje vlastné rozhranie, v ktorom môžete vytvárať ponuky. Jeho správa je zložitejšia a nákladnejšia než prostredníctvom porovnávačov.
Najväčšie cenové porovnávače v Poľsku
Podľa prieskumov Eurostatu z roku 2016 v Poľsku pravidelne navštívilo porovnávače cien, či porovnávacie aplikácie 62 % poľských online zákazníkov. A aké sú tie najväčšie?
Ceneo
Ceneo je najnavštevovanejší poľský porovnávač a 21. najnavštevovanejšia stránka. Mesačne na ňom prebehne okolo 48 miliónov prístupov (77% zo Search, 16.5% z Direct prístupov). Ceneo má vlastnú mobilnú aplikáciu a hodnotiaci systém Zufane Opinii, ktorý sa podobá Overené zákazníkmi od Heureky.
Skapiec
Aj keď je Skapiec v počte prístupov druhý najpoužívanejší porovnávač, je medzi ním a Ceneom značná medzera. Mesačne v priemere zaznamená 7 miliónov prístupov (63 % zo Search, 15.5% z Direct prístupov a skoro 20% prístupov z refferalu). Má tiež vlastnú mobilnú aplikáciu.
Okazje
Na tretí, najčastejšie používaný porovnávač je 1,56 miliónov prístupov mesačne (57 % zo Search, 19 % z Display, 11 % Refferal a Direct). Je potrebné počítať s menším objemom prístupov a objednávok.
Formáty podporované Mergadom
- Adform
- Ceneo
- Designforumshop
- Domodi
- Idealo
- Nokaut
- Okazje.info
- ShopAlike
- Skapiec
- Smartbay
- Spartoo
To je z dnešného náhľadu do poľskej e-commerce všetko. V druhej časti sa pozrieme, ako je to s platbami, dopravou a najpredávanejším tovarom. Opäť pripojíme niekoľko tipov, ktoré pri expanzii na poľský trh určite využijete.
Pridať nový komentár