Čo je feed a prečo ho potrebujete vo svojej e‑commerce stratégii

Veronika Kusalíková
7. 9. 2023
5 minút čítania

Uspieť so svojim podnikaním v dnešnej dobe plnej konkurencie je stále ťažšie. Kúzlo sa však často skrýva v základoch. Napríklad v kvalitnom produktovom feede a šikovnom nástroji, ktorý uľahčí správu vašej inzercie naprieč všetkými možnými platformami.

 

Uspieť so svojim podnikaním v dnešnej dobe plnej konkurencie je stále ťažšie. Kúzlo sa však často skrýva v základoch. Napríklad v kvalitnom produktovom feede a šikovnom nástroji, ktorý uľahčí správu vašej inzercie naprieč všetkými možnými platformami. Ľahko tak môžete skúšať nové predajné kanály bez väčších časových investícií a ponechať si iba ten najlepší. Čo to teda ten feed je a ako ho najlepšie spravovať? To sa dozviete v tomto článku.

Čo je feed? 

Či už sa stretnete s pojmom produktový alebo dátový feed, oba výrazy znamenajú to isté. Feed je dátový súbor s informáciami o vašich produktoch. Ide napríklad o ID produktu, popis produktu, kategórie, do ktorej tovar spadá, cenu a podobne.

Kedy sa vám takáto informácia hodí? Predstavte si, že ste majiteľ kamenného obchodu a rozhodnete sa založiť aj e‑shop. Zvolíte si niektorú predajnú platformu (Shoptet, Upgates, WooCommerce pre WordPress…), ktorá vám umožní založiť si e‑shop, a pomocou napr. excelovskej tabuľky si do neho nahráte svoje produkty.

Týmto ale vaša internetová cesta za väčšími ziskami ešte len začína. Ak chcete byť v stále konkurencieschopnejšom online prostredí úspešní, musíte byť vidieť. Aby vaše produkty pri surfovaní na Googli či Sezname zákazníci našli, dostávame sa opäť k téme feedu. 

Feed je totiž nevyhnutnou súčasťou všetkej platenej propagácie vo vyhľadávačoch, na sociálnych sieťach, tovarových porovnávačoch, atď. Predstavte si ho ako digitálny súbor, v ktorom sú uložené všetky informácie o vašich produktoch, ktoré chcete inzerovať.

Kde nájdem svoj produktový feed?

Pokiaľ váš e‑shop beží na jednom z tzv. krabicových riešení (Shopify, Shoptet, atď.), feed si po založení e‑shopu a nahraní produktov jednoducho stiahnete v administrácii. V prípadoch, keď používate rozšírenie pre elektronický predaj, ako je WooCommerce pre WordPress, budete potrebovať špeciálny plugin. K dispozícii ich máte hneď niekoľko, skúste napríklad náš MERGADO Pack. Pokiaľ neviete, ktorý plugin je pre váš e‑shop najvhodnejší, poraďte sa so svojím IT správcom.

Feed ste našli, ale neviete, v akom formáte ho stiahnuť? Najčastejšie sa stretnete s formátmi XML a CSV (s nimi tiež pracuje MERGADO), existuje ale aj JSON či TXT. Aký formát zvoliť, zistíte v požiadavkách platformy, na ktoré chcete inzerovať. 

Prezrite si špecifikácie pre inzerciu na najpopulárnejších reklamných systémoch

Veľa návodov, ako inzerovať na jednotlivých reklamných portáloch, nájdete aj na našom blogu

Ako produktový feed vyzerá?

Produktový feed popisuje vlastnosti vašich produktov pomocou rôznych značiek, elementov a atribútov. Feed má väčšinou štruktúrovanú a hierarchickú podobu. Detaily sa menia v závislosti od toho, na akom reklamnom portáli chcete inzerovať.

V produktovom feede sa stretnete s týmito atribútmi:

  • Názov: názov produktu
  • Obrázky: hlavný produktový obrázok a ďalšie obrázky ukazujúce produkt z iných uhlov
  • Popis: čo je produkt zač
  • Cena: koľko výrobok stojí
  • Kategória: kategória, do ktorej produkt v danom marketplace či tovare spadá
  • Dostupnosť: či je produkt na sklade
  • Množstvo: koľko je výrobkov k dispozícii
  • Pixel ID: na účely sledovania a remarketingu
  • Ďalšie kľúčové atribúty: materiál, veľkosť, farba, vek, pohlavie, špeciálne vlastnosti atď.

Tieto atribúty vo feede nájdete obklopené špicatými zátvorkami. Každý produkt <item> a jeho vlastnosti totiž vo feede zastupujú značky. Akákoľvek informácia o produkte je zaznamenaná v príslušnom elemente – napríklad názov je uložený v značke <tittle>, cena je <price> atď.

<URL>https://www.shopitak.cz/p/may-the-fox-be-with-you-hrnek/</URL>
<VAT>0.21</VAT>
<PRICE_VAT>363</PRICE_VAT>
<PRICE>300</PRICE>
<PRODUCTNO>0001</PRODUCTNO>
<DESCRIPTION>Hrnek je bílé barvy, s jedním uchem, kvalitně zpracovaný. Potisk plnobarevný, může do myšky na nádobí, s lišáčkem z edice 🦊 Bidding Fox. Naráží na bidding / biding, který berou marketéři hodně vážně.
</DESCRIPTION>

Názvy jednotlivých elementov sú niečo, čo sa naprieč inzertnými systémami tiež líšia. V Google Ads sa ako názov produktu používa <title>, v produktovom feede pre Heureku musíte názov uložiť ako <productname>. MERGADO vie našťastie elementy medzi jednotlivými kanálmi prevádzať a umožňuje vám tak rozšíriť inzerciu na viacero z nich.

Ako na správu produktového feedu

V ideálnom svete by samozrejme stačilo mať jeden feed, ktorý by ste mohli nahrať na všetky možné platformy. Realita je ale bohužiaľ taká, že každý inzertný systém má iné požiadavky na formát aj podobu samotného feedu. Čím máte viac produktov a čím viac kanálov používate, tým je situácia komplikovanejšia. Produktový feed navyše nemôžete vygenerovať iba raz s tým, že už ho nikdy nebudete upravovať. Vzhľadom k tomu, že sa v produktovom feede nachádza množstvo premenlivých informácií, ako je cena, dostupnosť atď., je potrebné mať feed stále aktuálny.

Aby bol váš feed, a teda aj vaše reklamy, v čo najlepšej kondícii, musíte sa oň pravidelne starať. “Starostlivosť” o feed je časovo náročná aktivita, ktorú, ako postupom času zistíte, ide len ťažko zvládať manuálne. Pokiaľ to s inzerciou myslíte vážne, uľahčite si prácu v nejakom z mnohých nástrojov, ktoré sa na správu feedu špecializujú, alebo inzerciu svojich produktov zverte niektorému z marketingových špecialistov.

5 dôvodov, prečo spravovať feed cez špecializované nástroje

  1. Zamietnutie inzercie: Pri ručnej optimalizácii môžete ľahko urobiť chyby, vďaka ktorým systém tovaru do inzercie nemusí zaradiť.
  2. Problémy vo formátoch: Každý kanál má požiadavky, ktoré musíte splniť, aby ste svoje produkty mohli inzerovať. Pokiaľ nezašlete feed vo vhodnom formáte, môžu byť dáta zle zobrazené alebo nepresné.
  3. Časové a finančné prieťahy: Bez automatizovaného systému budete musieť svoje produkty uvádzať jeden po druhom. To zaberie obrovské množstvo času a zdrojov.
  4. Zdĺhavosť pri jednotlivých registráciách: Pri ručnej inzercii budete musieť nastavovať produktové dáta pre každý predajný kanál zvlášť, čo trvá dlho.
  5. Predbehnutie konkurencie: S kvalitnejšími dátami sa budete zobrazovať na vyšších priečkach vyhľadávania. V čase, keď sú prekliky čoraz drahšie, ide o veľkú výhodu.

Ako na správu feedu s MERGADOM

MERGADO ponúka hromadnú úpravu feedu, vďaka ktorému si podstatne uľahčíte inzerciu svojich produktov naprieč rôznymi inzertnými kanálmi. Náš nástroj pozná špecifikáciu vyše 700 porovnávačov tovaru a marketplaces vrátane tých najznámejších, ako je Heureka, Zboží.cz, Google, Facebook či GLAMI. Vďaka tomu vám dokáže našepkať kategórie, do ktorých produkty zaradiť a vaše feedy rovno daným systémom zasielať. Náš Audit feedu zadarmo odhalí tie najmenšie chyby dátového feedu a odstráni problematické časti, ktoré brzdia vašu inzerciu. Vyskúšajte si sami, ako vám MERGADO pomôže. Na prvých 30 dní je totiž zadarmo.

Nepodceňte svoju inzerciu a dodávajte inzertným kanálom feedy v čo najlepšej kondícii. Čím kvalitnejší feed, tým kvalitnejšia reklama, a teda aj viac zákazníkov, ktorí kliknú na váš produkt. Mať funkčný produktový feed a nástroj, v ktorom si jeho úpravu zjednodušíte, patrí medzi prvé kroky, ako predbehnúť konkurenciu.

Mohlo by vás zajímat:

Veronika Kusalíková

Copywriterka a obsahová špecialistka Veronika má pod palcom anglicky hovoriaci trh. Slová o MERGADU i novinky zo sveta e‑commerce šíri a prekladá na blogu alebo sociálnych sieťach. Keď práve neťuká do klávesnice, spoznáva rôzne časti Európy, pletie si sveter alebo hľadá poklady v bazároch.