V prvej časti sprievodcu pre úspešný vstup do rumunskej e‑commerce sme si popísali podmienky na trhu. V dnešnej druhej časti sa zoznámime s najpoužívanejšími dopravcami, druhmi platieb a najpredávanejším tovarom. Nebude chýbať ani niekoľko tipov, ktoré vám expanziu do Rumunska uľahčia.

V prvej časti sprievodcu pre úspešný vstup do rumunskej e‑commerce sme si popísali podmienky na trhu. V dnešnej druhej časti sa zoznámime s najpoužívanejšími dopravcami, druhmi platieb a najpredávanejším tovarom. Nebude chýbať ani niekoľko tipov, ktoré vám expanziu do Rumunska uľahčia.

Dopravcovia a druhy platieb

Zmýšľanie o kvalitách dopravy v Rumunsku je nevalné. Veľké množstvo zákazníkov si sťažuje na problémy, ktoré sú s ňou spojené. S príchodom západných obchodov na tunajší trh a vývojom e‑commerce sa však pomaly zlepšujú aj služby v doprave. Rýchle a bezproblémové dopravenie objednávky je tak jeden z dôležitých bodov, ktorý vám môže pomôcť dostať sa nad vašu konkurenciu.

Hlavné doručovateľské spoločnosti:

  • FAN Courier — kuriérska služba na princípe DPD/PPL, v menej dostupných oblastiach funguje obmedzene
  • Urgent Cargus – ponúka služby zberných centier, ktoré zariaďujú všetko okolo odosielania, či prijatia zásielok, garantuje dovoz do 24 hodín po celom Rumunsku
  • Sameday Courier
  • Zásielkovňa – v Rumunsku funguje pod menom Coletaria.ro, v súčasnosti tu má 13 výdajných miest
  • Posta Romana – najlacnejší, ale najpomalejší spôsob dopravy

Niektoré veľké e‑shopy, ako napr. emag.ro, majú vlastnú dopravu.

Platobné metódy

Rumuni (ako zákazníci, tak aj predajcovia) si kvality on-line platobných metód iba začínajú uvedomovať. Stále najviac preferujú dobierku, či platbu v hotovosti na výdajni (80% v roku 2017). Rumunské banky podporujú rozvoj internetového bankovníctva spôsobmi ako zrýchlenie doby on-line prevodov, zníženie transakčných poplatkov, či rozšírenie portfólia mobilných aplikácií. Poslinenie platieb kartou sa tu darí iba pomaly. To je do veľkej miery ovplyvnené nedôverou voči zabezpečeniu týchto služieb. Ak bude váš e‑shop splňovať štandardné zásady dôveryhodnosti (profesionálny design, sprístupnené obchodné podmienky, možnosti reklamácie apod.), záujem nakúpiť on-line práve u vás vzrastie.

Najpredávanejší tovar

Rumunov najviac zaujíma nákup elektroniky, oblečenie, vybavenie do domácnosti, či hračky a tovar pre deti.

Mergado tipy

Responzívny web

Väčšina rumunských e‑shopov nemá web optimalizovaný pre mobilný telefón. Aj keď polovica zákazníkov príde práve cez mobil, valná väčšina objednávok je dokončená cez desktop. Pripravte svoj e‑shop na prístup cez mobil – oplatí sa vám to.

Optimalizácia

Možno to znie ako ohraná pesnička, ale keď vezmete do úvahy stav západoeurópskej e‑commerce, je na mieste si pripomínať, že optimalizácia je správna cesta. Nerobte preto nákupný proces zdĺhavý. Znižujte náklady a získajte viac času. Vytvorte prehľadný systém, ktorý zautomatizuje rutinné úkony vášho e‑shopu. Používajte informácie o histórii aktivity vašich zákazníkov, segmentujte ich, posielajte pútavé newslettre, personalizujte a tak ďalej. Je to veľká šanca, ako získať konkurenčnú výhodu.

Nabitý web i obsah

Odlíšte sa kvalitou informácií na vašom e‑shope. Dajte svojmu tovaru kreatívne popisy a kvalitné fotky, zbierajte recenzie a odporúčania, vytvárajte infomateriály, návody na použitie, či prezentácie. Prezentujte potenciálnym zákazníkom, čo ich skutočne zaujíma a čo si od vás môžu kúpiť. Vytvorte si blog, kam budete pravidelne prispievať. Ponúkajte zákazníkom ebooky, infografiky, či inštruktážne videá. Poskytnite zákazníkom všetky potrebné informácie. Keď ich nájdu u vás, na ďalšie weby už nebudú musieť chodiť.

Black Friday

Ani v Rumunsku nie je prekvapujúca atraktivita Black Friday. V minulom roku pri tejto novembrovej nákupnej akcii rumunskí zákazníci minuli viac ako 200 miliónov eur, čo je o 70 miliónov viac než v roku 2016.

Rumunský e‑commerce trh je neprebádanou vodou a zemou zasľúbenou zároveň. Takmer nič vám tu nestojí v ceste. Využite naše rady. Tunajšie fantastické čísla za on-line predaj budú ešte stúpať, tak buďte pri tom.

Lukáš Horák

Lukáš sa v Mergade stará o väčšinu komunikácie v češtine. Prostredníctvom blogu, e‑mailu a sociálnych sietí pravidelne zásobuje čitateľa aktualitami z e‑commerce, novinkami a tipmi z Mergada. Pokiaľ práve nie je copywriter, užíva si príjemné veci ako badminton, výlety medzi utajené skvosty osemdesiatkovej hudby a plody mora podávané s červeným vínom.