S Mergadom do zahraničia: Poľsko (časť 1.)

Poľsko je jedným z najľudnatejších štátov východnej Európy. Aj tu postupne pribúda zákazníkov, ktorí chápu výhody nákupu online a predajcov, ktorí si stále viac uvedomujú, aké kroky majú pre zvýšenie online predaja podstúpiť. Čo to znamená pre váš e-shop? Že je ideálny čas využiť vysokého potenciálu tohto pozvoľna sa napĺňajúceho sa priestoru a dôkladne naštartovať vaše podnikanie v Poľsku. Prinášame vám prehľad praktických informácií, ktoré je pri vstupe do poľskej e-commerce dôležité poznať.

Podmienky na trhu

V Poľsku v súčasnosti žije takmer 38 miliónov ľudí (podľa spoločnosti eShopWorld minulý rok bolo celkové HDP 471,36 miliardy USD). Článok, z minulého roku, agentúry eVisions hovorí, že 77 % obyvateľov Poľska vlastní notebook, či stolný počítač a k internetu je pripojených takmer 76 % tunajších domácností. 51 % z celkovej populácie potom vlastní múdry telefón pripojený k internetu. Tento fakt má za vplyv, že pohodlie a prístupnosti elektronického obchodu využíva viac než polovica Poliakov.

Okrem rastúceho podielu mladších užívateľov (90% ľudí vo veku 16-24 rokov a 92% ľudí vo veku 25-34 rokov sa podľa prehľadu eShopWorldu prihlasuje denne), ktorí nákupy na internete považujú za bezpečné, rastie pozvoľna i podiel staršej generácie, ktorá sa na webe orientuje. Zvyšujúce sa množstvo osôb vo veku 45-54 rokov a nad 55 rokov, ktoré vykazujú dennú penetráciu 79% a 65%, vám preto môže priniesť nové skupiny zákazníkov, na ktoré môžete cieliť.

Aktuálna infografika agentúry Expandeco ukazuje, že je na poľskom trhu okolo 23 500 e-shopov. Polovica všetkých transakcií sa pritom uskutočnia cez portál Allegro.pl, ktorému sa venujeme nižšie.

Prehľad poľskej e-commerce v roku 2017. Zdroj: businessinsider.com

Dôležité fakty

  1. Väčšinou nákupov vykonávajú Poliaci v pondelok, najmenej v piatok a sobotu.
  2. Pre viac než tri štvrtiny poľských zákazníkov je najdôležitejšou podmienkou pre uskutočnenie nákupu cena. Ich záujem preto upútajú zľavy, vernostné programy, či rôzne akcie.
  3. Ďalším výrazným faktorom je cena dopravy. Poliakov dokážu spoľahlivo prilákať nízke ceny za dopravu.
  4. Štúdia eVisions tiež hovorí, že 81 % užívateľov, ktorí nakupujú online, sledujú recenzie. Je preto na mieste dbať o dobrý obraz vášho obchodu.
  5. Veľkú váhu má tiež dobre zvládnutý zákaznícky servis. Pracujte preto na svojej dôveryhodnosti prostredníctvom čo najrýchlejšej a najpohodlnejšej komunikácie s vašimi zákazníkmi.

Správanie poľských zákazníkov

Najviac typický online zákazník v Poľsku je žena vo veku 34 rokov s ukončených stredoškolským, či vysokoškolským vzdelaním, ktorá žije v meste a má kvalitné materiálne zázemie. Aj cez to muži za online nákupy ročne minú o 6 % viac než ženy. Kamenné obchody v malých mestách a na dedinách dostatočne nepokrývajú dopyt miestnych obyvateľov. Sú teda ideálnym miestom, kam by ste so svojim e-shopom mali cieliť. Pre celú tretinu Poliakov je dôležitá značka a viac než štvrtina z nich nakupuje rovnaký tovar, na ktorý už je zvyknutá. Ženy najviac nakupujú oblečenie, šperky, kozmetiku, obuv a detský tovar. Muži preferujú elektroniku, vo väčšej miere majú tiež záujem o poistenie, či sortiment zo zberateľských kategórií.

Charakteristika typického poľského zákazníka. Zdroj: E-commerce in Poland 2016, Gemius Report for e-Commerce Polska

Vyhľadávače a porovnávače

Google Shopping

Aj v Poľsku je často využívaný kanál Google Shopping. Pre obchody inzerujúce zo zahraničia sú na Google Shopping rozdielne podmienky ako pre tie, ktoré pracujú na území Poľska.

Ak je váš e-shop v Poľsku, musí:

  • mať poľskú verziu stránok
  • ceny v zlotých
  • využívať dopravcov operujúcich na území Poľska
  • platiť poľské dane
  • mať správny Google feed

Allegro

Allegro je trhovisko podobné Aukro.cz, svojou veľkosťou ho však presahuje. S viac než 204 miliónov prístupov mesačne sa jedná o 5. najnavštevovanejšiu stránku v Poľsku. Má svoje vlastné rozhranie, v ktorom môžete vytvárať ponuky. Jeho správa je zložitejšia a nákladnejšia než prostredníctvom porovnávačov.

Najväčšie cenové porovnávače v Poľsku

Podľa prieskumov Eurostatu z roku 2016 v Poľsku pravidelne navštívilo porovnávače cien, či porovnávacie aplikácie 62 % poľských online zákazníkov. A aké sú tie najväčšie?

Správanie zákazníkov pri nákupu. Zdroj: ec.europa.eu/eurostat

Ceneo

Ceneo je najnavštevovanejší poľský porovnávač a 21. najnavštevovanejšia stránka. Mesačne na ňom prebehne okolo 48 miliónov prístupov (77% zo Search, 16.5% z Direct prístupov). Ceneo má vlastnú mobilnú aplikáciu a hodnotiaci systém Zufane Opinii, ktorý sa podobá Overené zákazníkmi od Heureky.

Konkurencia Ceneo.pl Zdroj: similarweb.com

Skapiec

Aj keď je Skapiec v počte prístupov druhý najpoužívanejší porovnávač, je medzi ním a Ceneom značná medzera. Mesačne v priemere zaznamená 7 miliónov prístupov (63 % zo Search, 15.5% z Direct prístupov a skoro 20% prístupov z refferalu). Má tiež vlastnú mobilnú aplikáciu.

Okazje

Na tretí, najčastejšie používaný porovnávač je 1,56 miliónov prístupov mesačne (57 % zo Search, 19 % z Display, 11 % Refferal a Direct). Je potrebné počítať s menším objemom prístupov a objednávok.

Formáty podporované Mergadom

To je z dnešného náhľadu do poľskej e-commerce všetko. V druhej časti sa pozrieme, ako je to s platbami, dopravou a najpredávanejším tovarom. Opäť pripojíme niekoľko tipov, ktoré pri expanzii na poľský trh určite využijete.

Pridať nový komentár