Adam Funiok: Rebranding začína úplne pri koreňoch a ide až po posledné lístky

Mohol by si pre tých, ktorý na Nekonferencii neboli zhrnúť, čo všetko rebranding obnáša?
 
Rebranding začína úplne pri koreňoch a ide až po posledné lístky. Sú to organizačné zmeny, veľké zmeny v partnerských vzťahoch, nie je to len zmena mena. Ide aj len zmeniť meno, ale rebranding je potom neúčinný. Ľudia boli zvyknutí na niečo pri Parfums a my to teraz s Notinom ťaháme ďalej. Napríklad naša letná a jesenná kampaň si myslím, že budú v tomto duchu už dosť viditeľné, pretože máme omnoho viac nápadov, rozbiehame to trochu viac a myslím si, že to bude lepšie. Jediné, na čo by som upozornil je, že človek keď ide do rebrandu, tak nikdy nevie, čo všetko to obsahuje, aj keď naštuduje všetko. Je potrebné počítať s tým, že tam bude nejaké obdobie, ktoré bude drsné. 
 
Tvoja prednáška bola zameraná na rebranding skôr smerom von z firmy. Mňa by zaujímalo, či bolo zložité, aby si zamestnanci zvykli na túto veľkú zmenu?
 
U nás to prebehlo pomerne dobre. Plán bol jasne nastavený a dostali sme všetci od zakladateľa list, v ktorom vysvetľoval, prečo to robíme. Tam v podstate žiadne veľké prešľapy neboli. Jediné čo sa nás drží do dnes a čo si myslím, že ešte aj dosť dlho bude je, že partneri nás často nazývajú Parfums. Myslím si, že Parfums boli zabehnuté u nás a na Slovensku natoľko, že ľudia to majú veľmi v podvedomí. Napríklad, keď stretnem niekoho nového a bavíme sa o tom, kde pracujem, tak poviem Notino a je vidieť, že si nie sú istí, čo to je. Poviem Parfums a už sme na správnej stope. 
 
Vy ste robili rebranding aj v zahraničí a mňa by zaujímalo, či máte nejaké špecifiká v súvislosti s tým ako to prebiehalo v Česku? 
Je to najmä v zmluvách, kde v Českej republike defakto sa doplní len dodatok k zmluve, ktorý sa podpíše a inak všetko ostáva rovnaké. V zahraničí sa občas dialo to, že sa musela spísať úplne nová zmluva. Preto bola na chvíľu pozastavená činnosť a následne sa znovu spúšťala. Čo prinieslo veľa problémov. V tom bol asi najväčší dosah toho, čo sme museli riešiť – aby bol minimalizovaný downtime a aby sme stále robili, to čo robíme. 
 
Môžeš to nejako porovnať z hľadiska zákazníkov? Napríklad, či v niektorých zemiach reagovali na zmenu ľudia rýchlejšie?
 
Myslím si, že ako som už uviedol v prednáške, podľa toho, aké sme mali znalosti, ako to robiť. V Česku to bolo šialené, pretože to prišlo v podstate z holého neba, aj keď sme mali banery na hlavnej stránke a fungovali obe stránky súbežne. Vznikali z toho rôzne klebety a ohovárania, až šialené konšpiračné teórie. V zahraničí, keď už vieme ako zmenu komunikovať, tak je to veľmi plynulé
 
Narazili ste v Česku aj na nejakých „hejterov“ a ako ste sa s nimi prípadne vysporiadali?
 
Bolo ich veľa. Občas niekto od nás niekam odpísal. Prevažne to bolo v internetových diskusiách na serveroch beremese.cz, minibazar a im podobných, kde práve vznikali konšpiračné teórie. Tie boli naozaj úlet. Napríklad, že nás kúpili templári, alebo opačne, že nás kúpili Rusi. My sme sa tým v podstate bavili. Občas sme teda na niekoho zareagovali, ale zvyčajne sme to nechali tak a nechali sme skôr za nás hovoriť pozitívne recenzie, že ľudia sú spokojní s tým, čo robíme. 
 
Na prednáške, si vravel, že Notino je nové slovo, šité na mieru vášmu biznisu a mňa by zaujímalo, či by si už teraz dokázal povedať, čo sa za Notinom ako značkou skrýva?
 
Myslím si, že sa to líši krajina od krajiny a tiež podľa toho, ako si na to už ľudia zvykli. Myslím si, že to isté, čo Parfums. Sú dve skupiny ľudí, jedni nás berú ako kvalitu na ktorú sú zvyknutí. Vedia, že keď už u nás nakúpia, tak dostanú, to čo chcú. Potom je ta druhá a to si myslím, že má úplne každý biznis, ktorí sú schopní vracať tyčinky do uší, pretože sú v menšej kvalite ako čakali a pritom výrobok ide od nás v poriadku.
 
 
Vy ste sa pustili do rebrandingu v najsilnejšom predajom období, teda pred Vianocami. Mohol by si povedať aké dôvody vás k tomu viedli?
 
Vtedy sa nám zdalo, že je to dobrá doba na to, aby sa s tým ľudia vžili. Zároveň keď by náhodou niečo nevyšlo tak, ako sme chceli, tak je to doba, ktorú dokážeme relatívne bezbolestne prekonať, pretože tam bude naše staré jadro zákazníkov, ktorí nás prinajhoršom cez toto prenesú. Nedošli sme do celkového cieľa, ktorý sme mali vytýčený, ale myslím si, že tento rok to už nebude žiadny problém. 
 
Prejavil sa rebranding nejako na vašich minuloročných tržbách?
 
Trošku áno, nedošli sme práve k tomu celkovému cieľu, ale je verejne dohľadateľné, že sme došli na 5,9 miliardy. 
 
Dá sa Česká republika porovnať s inými krajinami vo veľkosti predaja kozmetiky?
 
Sme na silnej pozícii, keďže tu máme vybudovanú značku, máme veľký brand. Ale čo sa týka objemu, tak máme krajiny, ktoré sú omnoho silnejšie. Napríklad Poľsko, Nemecko, či Rumunsko. 
 
Čo sa teraz bude diať so značkou Parfums? Je už úplne mŕtva?
 
Je mŕtva, bol to v podstate zámer. My nad ňou ešte stále držíme ochrannú ruku, pretože by bolo relatívne jednoduché ju zneužiť. Ale v túto chvíľu sme Notino, ďalej šírime značku Notino a takto to bude. 
 
Ty ako markeťák musíš komunikovať so zahraničnými krajinami, musíš mať na pamäti, že je to trochu iná mentalita. Máš nejaký zaujímavý zážitok z tejto oblasti?
 
Čo ma dosť baví, je rozpor medzi našou centrálnou európskou mentalitou, kde sme ešte pomerne dosť zasekaní v nejakých tituloch a vykaní a v podobných veciach. Napríklad môj bývalý kolega bol inžinier a zakaždým, keď mu niekto písal ho oslovoval Vážený pán inžinier. Keď to porovnávam s južanskými zemami, s US, tam sme už na báze prvého mena, tykáme si. 
 
 

Pridať nový komentár