Udržujte informácie o tovare na Shoptet e‑shope aktuálne. Pomocou prípadovej štúdie od Flexity 

Článok bol publikovaný 16. 06. 2021
| 5 minút čítania

Ak spravujete viac e‑shopov prevádzkovaných na riešení Shoptet, je dôležité, aby ste udržiavali údaje o tovare vzájomne aktuálne. Pri každej zmene u produktov na jednom e‑shope potrebujete, aby sa v čo najkratšom čase preniesla aj do vašich ďalších prevádzkovaných obchodov. Detailný postup pre vás v prípadovej štúdii spísal Tomáš Sokol, spoluzakladateľ e‑shopu Flexity.

Manuálny export a import dát medzi e‑shopmi

Shoptet neponúka master admin, ktorý by dokázal centralizovane distribuovať údaje k produktom, kde by stačila len lokalizácia pre jednotlivé štáty. Preto sme hľadali riešenie, ako sa s problematikou udržiavania aktuálnych dát vysporiadať.

Jedným zo spôsobov je manuálny export a import CSV, XML alebo XLS formátu medzi e‑shopmi.

Pri tomto postupe je limitujúci faktor jazyková verzia. Napríklad, ak potrebujem upraviť dostupnosť u jedného produktu, musel by som prekladať pojmy z jedného jazyka do druhého a potom importovať. Možnosť manuálneho importu s manuálnym prekladom môžete navyše použiť len pri XLS a CSV. Pri využití XML už proces začína byť značne komplikovanejšie.

Pri vzájomnom importe je potreba poznať, ktoré názvy elementov zostávajú v angličtine (napr. VISIBILITY, PRICE, CODE pod.) a ktoré už sú v jazykovej verzii. Toto musím vedieť, ak chcem správne importovať dáta bez toho, aby som si niečo v inom jazyku prepísal na e‑shope.

Zmapovanie hodnôt

Následne si potrebujeme zmapovať, ktoré “hodnoty” sú stále rovnaké naprieč e‑shopmi a ktoré sa menia. Napríklad pri prenášaní hodnôt CODE, EAN, Flag nemusím riešiť jazykové verzie a môžem ich preniesť bez problémov. Len si musím dať pozor na to, že základný export vždy obsahuje názov produktu, ktorý bude v lokálnej jazykovej verzii.

Ak by som už chcel synchronizovať dostupnosti produktov naprieč e‑shopmi, musím riešiť preklady hodnôt.

Pri správe viacerých e‑shopov je situácia často taká, že existuje jeden centrálny sklad a hlavný e‑shop.

V takom prípade si musím najskôr u seba zmapovať, ktoré hodnoty chcem synchronizovať naprieč e‑shopy a v akej frekvencii.

  1. Základom je sklad. Ten odporúčam mať cez samostatny doplnok, pretože tam ide o stotiny/​sekundy.
  2. Ostatné dáta ako dostupnosť produktu u dodávateľa, viditeľnosť alebo úpravy cien môžu bežať aj na hodinovej báze.

Keď viem presne, čo chcem preniesť, ešte potrebujem mať správne nastavené všetky technické záležitosti a pripravené systémy.

Prenášať dáta sa oplatí aj v prípade jedného e‑shopu. Napríklad v rámci úpravy dodávateľských feedov.

Doplnok Automatické importy

V základnej verzii mi môže stačiť ručný export a import dát, pretože si sám skontrolujem frekvenciu, ako často dáta nahrávam (denne, týždenne, mesačne). Lepšia možnosť je využiť automatické importy cez doplnok Shoptet (dlhodobá investícia alebo free pre Entreprise).

Pre rýchlejšiu prácu s väčším množstvom dát už odporúčam používať XML feed a naučiť sa jeho základné elementy a logiku. Pre automatizáciu správy XML feedov využívam aplikáciu Mergado. Zabezpečuje hladký a spoľahlivý chod inzercie a ponúka veľa možností, ako rýchlo i prehľadne zvládnuť každodenné úkony e‑shopára.

Postup je potom nasledovný:

  1. Zvolím, aké dáta chcem z e‑shopu prenášať do Mergada (aký vstup).
  2. V Mergade si nastavím pravidlá pre transformáciu feedu.
  3. Manuálne nahrám výstupný feed.

Pravidlá, ktoré využívame a ich účel

Marža

Pomocou importu dátového súboru môžeme natiahnuť nákupné ceny do nového elementu. Následne môžeme pravidlami pre výpočet získať čistú maržu na každý výrobok alebo percentuálnu hodnotu. S týmito získanými hodnotami môžeme ďalej pracovať.

  • Nahrať ich späť do e‑shopu pod prvok, ktorý nepoužívame – napr. MPN/​Serial Number a pod. Priamo v rozhraní e‑shopu tak pri každom produkte uvidíme výšku marže.
  • Môžeme rozdeliť produkty do niekoľkých skupín podľa marže a priradiť túto kategorizáciu ABC do voľného prvku. Ak napríklad nechcem, aby bolo vidieť konkrétne číslo v e‑shope.
  • Všetky dáta tiež môžeme exportovať do tabuľky a vytvoriť si vlastnú analýzu (toto odporúčam až po tom, čo si nahráme väčšie množstvo dát od dodávateľov).

Dáta od dodávateľov

Ak mám k dispozícii aspoň nejaké dáta od dodávateľa, najlepšie, čo môžem urobiť, je dostať ich vo formáte CSV na zabezpečenej FTP, odkiaľ ich potom môžem sťahovať. Na začiatok by nám stačilo, aj keby sme mali len tabuľku s hodnotami CODE, dostupnosť a prípadne nejaký dátum.

Následne môžeme pomocou niekoľkých krokov vyriešiť situáciu ako:

  • či je dnes od dodávateľa možné doobjednať tovar (ak zákazníkom umožňujeme nákup tovaru, ktorý nie je skladom)
  • zistiť, či u dodávateľa niektorý tovar vypadol z ponuky (bez manuálnej kontroly)
  • skryť na e‑shope produkty, ktoré práve nie sú dostupné
  • skryť iba varianty produktu, ktoré dodávateľ nemá
  • opäť zobraziť produkt, keď u dodávateľa pribudne skladom
  • natiahnuť dostupnosť priamo do Shoptetu
  • povoliť nákup položiek, ktoré nemám skladom, ale u dodávateľa sú v dostatočnom počte
  • meniť nákupné a odporúčané predajné ceny, nastavovať akcie a zľavy
  • mať absolútnu kontrolu nad jednotlivými produktmi a nastaviť si pravidlá podľa potreby vďaka importu interných poznámok

Dokážeme tak výrazne zefektívniť obstarávanie a znížiť čas kontroly.

Budeme na to potrebovať niekoľko pravidiel a elementov:

  1. Hodnoty od dodávateľov budem importovať do vlastných elementov dodavatel1_​sklad.
  2. Aby som zistil, či došlo k zmene alebo či niečo vypadlo, nastavím si pravidlo na hodnotu napr. ‑1 pre všetky hodnoty skladu.
  3. Po importe dátového súboru sa tieto hodnoty prepíšu a tam, kde zostane ‑1, spoznám, že tento konkrétny produkt práve nie je v ponuke vo feede.
  4. Pomocou výberov produktov následne môžem zvoliť logiku pravidiel – zmeniť element VISIBILITY na detailOnly (nezobrazovať), pokiaľ dodávateľ nemá tovar skladom alebo ho má málo. Súčasne nastavím pravidlo, aby som opätovne zobrazil produkt, keď ho dodávateľ doskladní.
  5. Dôležité je dávať pozor na poradie pravidiel.

Vlastný sklad

  • Pokiaľ si natiahneme skladové zásoby (opäť len ďalší export code + stock) cez CSV, môžeme si robiť interný audit zobrazených produktov. Alebo prieskum, či máme správne zobrazené/​nezobrazené produkty podľa vlastného skladu. Predídeme tým skrytým skladovým zásobám.
  • Pomocou importu dát poslednej objednávky (vlastný CSV export objednávok z e‑shopu) môžeme sledovať prehľad tovaru, ktorý nejde na odbyt. Najmä v prípade viacerých e‑shopov potrebujeme vidieť predaj zo všetkých z nich. Tu sa nám hodí pravidlo, kedy si z každého e‑shopu naimportujete údaj o poslednej objednávke k danému kódu produktu za určitý dátum (tip: dátum si môžeme zmeniť priamo v URL, ak ho chcem aktualizovať).

Preklady a pre viac e‑shopov

  • Ak tieto údaje od dodávateľov potrebujeme udržiavať aktuálne medzi viacerými e‑shopmi, môžeme použiť hlavný sklad ako predvolené import.
  • Následne stačí niekoľko pravidiel na preklad elementov ako sú dostupnosť skladom a dostupnosť pri vypredania.
  • Pre daný štát si upravíme sadzby DPH (napr. V Česku 3 sadzby).
  • Pre dobierky v Maďarsku potrebujeme, aby bola suma zaokrúhlená a končila 0, alebo 5, čo jednoducho zvládneme pomocou pravidiel výpočtu.

Udržiavanie aktuálnych údajov na e‑shopoch priamo úmerne ovplyvňuje atraktivitu ponuky. Ak budete poskytovať správne informácie o vašom tovare, nemusíte sa báť, že nakupujúci opustia váš web, pretože v ponuke objavia nezrovnalosti. Prevádzkovanie e‑shopu na riešeniach Shoptet ponúka komplexné možnosti správy. Jeho prepojenie s Mergadom je veľmi jednoduché, takže okrem bezchybne fungujúceho obchodu navyše povediete kvalitnú inzerciu na porovnávačoch tovaru v SR i zahraničí.

Autorom tohto článku je spoluzakladateľ e‑shopu Flexit Tomáš Sokol.

Mohlo by vás zaujímať:

Autor / Lukáš Horák / 16. 06. 2021

Lukáš sa v Mergade stará o väčšinu komunikácie v češtine. Prostredníctvom blogu, e‑mailu a sociálnych sietí pravidelne zásobuje čitateľa aktualitami z e‑commerce, novinkami a tipmi z Mergada. Pokiaľ práve nie je copywriter, užíva si príjemné veci ako badminton, výlety medzi utajené skvosty osemdesiatkovej hudby a plody mora podávané s červeným vínom.

Štítky: Case Studies

Pridať nový komentár

Obsah tohto poľa je súkromný a nebude verejne zobrazený.
By submitting a comment, you agree to the processing of personal data.