Aké zmeny priniesla pandémia na poľskej e-commerce v roku 2020?

73% poľských užívateľov internetu nakupuje online. Podľa tohtoročnej správy IGE ich počet medziročne vzrástol o 11 percent. Pozrite sa, aké ďalšie zmeny sa udiali na poľskom e‑commerce trhu za posledný rok a prispôsobte svoje podnikanie trendom i preferenciám nakupujúcich.

73% poľských užívateľov internetu nakupuje online. Podľa tohtoročnej správy IGE ich počet medziročne vzrástol o 11 percent. Pozrite sa, aké ďalšie zmeny sa udiali na poľskom e‑commerce trhu za posledný rok a prispôsobte svoje podnikanie trendom i preferenciám nakupujúcich.

  1. Čo sa v roku 2020 stalo na poľskom trhu a ako to využiť
  2. Aké sú aktuálne potreby poľských zákazníkov
  3. Na čo sa v roku 2021 sústrediť na poľskej e‑commerce
  4. Nastavujte inzerciu pomocou Mergada

Nakupovanie v zahraničných e‑shopoch získava v Poľsku na popularite

72% poľských užívateľov internetu nakupuje v domácich online obchodoch. Oproti vlaňajšku sa však zvýšil počet Poliakov, ktorí vykonali nákup zo zahraničných weboch. Z veľkej časti to môže znamenať nedostatočnú ponuku a kvalitu lokálnych e‑shopov.

Ak uvažujete, ako vylepšiť vaše služby, máme pre vás niekoľko tipov:

  1. Podporujte obľúbené a bezpečné platobné metódy. Online platba kartou je v súčasnosti základ. U populárnych e‑shopov je veľmi časté používanie služby Blik.
  2. Ponúkajte bezkontaktné doručenia. Paczkomaty sú pre svoju bezpečnosť a ekologickosť najrýchlejšie rastúcou formou doručovanie objednávok.
  3. Inzerujte na miestnych porovnávačoch tovaru. Stále viac nákupných rozhodnutí sa deje vo fáze porovnávania produktov. Nečakajte až užívateľ príde rovno na váš e‑shop.
  4. Využívajte zľavové akcie. V priebehu roka pripravujte lákavé zľavy, o ktorých budete nakupujúcich dostatočne informovať. Pracujte so zľavami pre stálych zákazníkov aj pre tých nových.
  5. Nepodceňujte sociálne siete. V súčasnosti už nie sú iba lifestylovým médiami, ale aj trhoviskom s rastúcou zaujímavostí pre užívateľov.
  6. Uľahčite nákup prostredníctvom moderných metód. Jednou z najbežnejších býva bezpečné zapamätanie dát z formulárov, ktoré urýchlia ďalšie nákupy.
  7. Ponúkajte kvalitné procesy pri vrátení tovaru. Zdĺhavá reklamácia často vedie k zníženiu atraktivity e‑shopu.
  8. Sledujte správanie návštevníkov webu. Pokiaľ objavíte nedostatky, čo najskôr ich opravte. Zamedzíte tým opúšťaniu obchodu pred dokončením nákupu.
  9. Aktívne sa zaujímajte o spätnú väzbu. Časť toho, čo vám neprezradia nástroje na sledovanie návštevnosti, vám povie sám užívateľ.

Zaujíma vás, na čo všetko by sa mal sústrediť profesionálny e‑shop pri inzercii v Poľsku v dnešnej dobe? Prečítajte si články z našej rubriky Expanzia e‑shopu do Poľska. Počas pandémie sme sa efektívnemu online predaju pomocou moderných a populárnych metód pravidelne venovali.

Zamerajte sa na potreby zákazníkov

Preferencie nakupujúcich na internete sa menia. Aby ste získali alebo si udržali vedúce postavenie na trhu, musíte ich pochopiť a dobre s nimi pracovať. To vidíme najmä v prípade bezkontaktného doručovania tovaru, ktoré pozitívne ovplyvnilo prístup k technológiám u starších generácií nakupujúcich.

Spoločnosť PwC uskutočnila podrobnú štúdiu správania spotrebiteľov pred a po vypuknutí pandémie. E‑shopári a marketéri vďaka nej ľahšie pochopia, ako sa zmenil život ich zákazníkov a čo aktuálne očakávajú od produktov a služieb.

Táto štúdia okrem iného hovorí, že:

  • 36 % respondentov míňa viac za médiá a zábavu
  • 35 % spotrebiteľov nakupuje potraviny online
  • 49 % opýtaných je za určitých podmienok priklonených zdieľaniu svojich údajov
  • 74 % ľudí aspoň nejakú dobu pracuje z domu

Nedávny spotrebiteľský prieskum ukazuje, že viac ako 74 % Poliakov bude online nakupovať aj po skončení pandémie. V porovnaní so západo-európskymi krajinami má Poľsko stále relatívne malý počet online obchodov. Preto je na jeho e‑commerce trhu stále dosť miesta. Urobte si jasno v tom, ako máte váš e‑shop čo najlepšie pripraviť a pridajte sa k miestnym úspešným predajcom.

Na čo sa v roku 2021 sústrediť pri online predaji v Poľsku

V roku 2020 bolo vytvorených takmer 11 800 e‑shopov, ale taktiež viac ako 5 tisíc pozastavilo svoju činnosť. Z toho vyplýva, že sa niektoré e‑shopy dokázali prispôsobiť pandemickej situácii a niektoré nie. Takisto aj, že určitá skupina spotrebiteľov s negatívnymi skúsenosťami môže pochybovať o výhodách digitálneho nakupovaní. Ako teda prevádzkovať internetový obchod a čomu venovať zvláštnu pozornosť?

Ako si v Poľsku stoja nákupy cez počítače vs. smartphony

K elektronickému nakupovaniu používajú Poliaci najčastejšie notebook (74 %).

Ďalej:

2. smartphone (61 %)

3. stolný počítač (54 %)

4. tablet (27 %)

5. čítačka elektronických kníh (3 %)

Aj keď je v Poľsku nakupovanie cez smartfón zatiaľ na druhom mieste, nezabudnite svoj web optimalizovať pre ich rozhranie. Oslovíte tak väčšie množstvo užívateľov a výrazne tým posilníte šancu dostať sa na lepšie miesta vo vyhľadávaní.

Zrýchlenie online nakupovania ovplyvňuje požiadavky na kvalitu dopravy

Zvyšujúce sa životné tempo a schopnosť nakupovať kedykoľvek znamená, že zákazníci chcú prijímať objednaný tovar rýchlejšie.

  • 36 % opýtaných Poliakov očakáva doručenie nasledujúci deň po zadaní objednávky.
  • 35 % respondentov by chcelo mať zakúpený tovar v ruke do dvoch dní od vykonania transakcie.
  • V deň objednávky by svoj nákup chcelo dostať 11 % respondentov.

Aké sú najpopulárnejšie kuriérske služby v Poľsku:

  • DPD (26 %) 
  • DHL (25 %) 
  • InPost (15 %) 
  • žiadna z uvedených spoločností (13 %) 
  • Pocztex (10 %) 
  • GLS (5 %) 
  • UPS (4 %) 
  • FedEx (2 %) 

Platby kartou postupne vytlačia dobierku

Poliaci vnímajú elektronické nakupovanie oproti tradičným nákupom ako lacnejšie a výhodnejšie z hľadiska možností miesta alebo času ich vykonania. Poskytuje im aj viac spôsobov doručenia a platobných metód. Hoci je v Poľsku stále najčastejšie používaná platba na dobierku, zákazníci sa čoraz viac uchyľujú k automatickým online platbám.

Najobľúbenejšími spôsobmi online platieb v Poľsku sú:

  • Okamžité online prevody Pay-by-link 
  • Kreditné karty Visa alebo Mastercard
  • eRatyPrzelewy24 “Kúpiť – platiť neskôr”
  • BLIK a mobilné platby 

Kde hľadajú Poliaci inšpiráciu pre nakupovanie

Hneď za používaním sociálnych médií slúžia v Poľsku pre inšpiráciu na nákup porovnávače tovaru. Preto už ani v Poľsku nestačí iba prevádzkovať e‑shop, ale inzerovať aj na miestnych porovnávačoch.

Aké sú najpopulárnejšie poľskej porovnávače tovaru:

S Mergadom nastavíte inzerciu pre známe poľské formáty sami

Zvažujete expanziu na poľský online trh? S Mergadom využijete formáty pre porovnávače tovaru, ktorý už používate a prevediete ich na tie, ktoré aktuálne potrebujete. S našim virtuálnym správcom dokážete automatizovane spravovať dátové feedy. V Mergade zvládnete inzerciu e‑shopu spravovať sami – zrýchlite tým každodenné marketingové úkony a ušetríte náklady za prácu programátorov.

Správa Elektronický obchod v Európe 2020 spoločnosti Postnord ukazuje, že poľský elektronický obchod sa vyvíja veľmi dynamicky. Je teda stále vhodným prostredím pre expanziu profesionálnych e‑shopov i služieb. Spoznajte, aké návyky získali miestny spotrebitelia počas pandémie a rozbehnite svoj biznis podľa aktuálnych trendov.

Mohlo by vás zaujímať:

Lukáš Horák

Lukáš sa v Mergade stará o väčšinu komunikácie v češtine. Prostredníctvom blogu, e‑mailu a sociálnych sietí pravidelne zásobuje čitateľa aktualitami z e‑commerce, novinkami a tipmi z Mergada. Pokiaľ práve nie je copywriter, užíva si príjemné veci ako badminton, výlety medzi utajené skvosty osemdesiatkovej hudby a plody mora podávané s červeným vínom.