Chcete zvýšiť svoje zisky z online predaja? Inzerujte na porovnávačoch tovaru a marketplaces. Zviditeľníte tým svoj tovar aj e‑shop, takže po nich nakupujúci siahnu skôr ako po konkurencii. Ktorý predajný kanál zvoliť, aké sú ich výhody aj nevýhody a ako vôbec s predajom začať? Prinášame vám prehľad najznámejších domácich i zahraničných inzertných platforiem, ktoré v tomto roku musíte vyskúšať.
21 marketplaces a porovnávačov, kde v roku 2024 nájsť nových zákazníkov
Chcete zvýšiť svoje zisky z online predaja? Prinášame vám prehľad tých najznámejších slovenských i zahraničných inzertných platforiem, ktoré v tomto roku musíte vyskúšať.
V tomto veľkom prehľade sa na domáce aj európske predajné kanály pozeráme z pohľadu krajiny pôsobnosti, spôsobu napojenia feedov či z hľadiska toho, koľko vás prítomnosť či inzercia na nich bude stáť. Zaujíma nás ale aj celková návštevnosť či počet predajcov.
Počty o mesačnej priemernej návštevnosti čerpáme z oficiálnych stránok daných systémov a pokiaľ nie sú k dispozícii, vychádzame z webu similarweb. Pokiaľ nie je uvedený počet predajcov, túto informáciu sa nám nepodarilo zohnať.
MARKETPLACES
Marketplaces sú v poslednej dobe trendom pre online predajcov po celej Európe, ktorým umožňujú ponúkať svoje produkty prostredníctvom jednej webovej stránky. Sú navyše spôsobom, ako byť prítomný v tradičnom e‑commerce prostredí bez nutnosti vlastného e‑shopu. Amazon, eBay, Alibaba či Etsy, to sú všetko trhoviská, ktoré určite poznáte. Vás budú skôr ale zaujímať miestne a európske marketplaces. Ktoré sú to? MALL.SK, Alza.cz, Zľavomat a najnovšie aj Allegro či Kaufland.
Marketplace si predstavte ako veľké nákupné centrum. Za to, že vám trhovisko poskytuje priestor predávať svoj tovar, mu platíte províziu z každého predaného tovaru. Odpadá vám pracné zháňanie zákazníkov, pretože daný „nákupák“ každý pozná a navštevuje ho. Vo vašej réžii je potom cenotvorba, balenie, odoslanie tovaru a prípadná reklamácia.
👍 Výhody marketplaces:
-
platíte, len keď predávate
-
rýchly a ľahký vstup na trh
-
nízke vstupné náklady
-
vlastný e‑shop nie je nutný
-
veľká a rozmanitá zákaznícka základňa
👎 Nevýhody marketplaces:
-
vysoká konkurencia
-
provízie z predaja (okolo 5 – 17 %)
-
nízka lojalita zákazníkov
-
upozadenie vášho brandu (vo free verziách predávate pod menom daného trhoviska)
Pokiaľ chcete začať rýchlo predávať v zahraničí a nemáte svoj e‑shop, marketplaces bývajú dobrým riešením. Odpadne vám aktívne zháňanie tamojších zákazníkov – nájdu si vás na miestnom marketplace sami.
1. AlzaTrade
15 000 000+ návštev/mesiac, 1 000 predajcov
kde: Česko
Alzu pozná každý, ale externým predajcom sa ako AlzaTrade otvorila až v roku 2021. Vďaka vysokej návštevnosti a zatiaľ stále malému počtu predajcov je AlzaTrade zaujímavou obchodnou príležitosťou. Predávate tu bez poplatkov, platíte províziu len za tovar, ktorý skutočne predáte.
Je dobré vedieť, že AlzaTrade ponúka trochu iný model ako obvyklé marketplaces. Na AlzaTrade nepredávajú tovar zákazníkovi jednotliví predajcovia, ale spoločnosť Alza. Zákazníci tak uzatvárajú zmluvu priamo s Alzou.
Tá je tak zodpovedná za kompletný predajný a popredajný proces vrátane reklamácií a nesie zodpovednosť za dodanie tovaru a poskytovanie všetkých služieb. Vo vzťahu k Alze sú potom jednotliví predajcovia v postavení dodávateľov. Ide o tzv. dropshipment model.
-
poplatky: 0 Kč
-
provízia: 7 – 35 % podľa kategórie tovaru, viac informácií tu
-
napojenie: XML feed v AlzaTrade formáte. AlzaTrade rozlišuje dva druhy feedu – produktový a dostupný.
Čo je to feed a na čo ho potrebujete?
Na predaj či inzerciu mimo svojho e‑shopu budete potrebovať tzv. feed. Je to dátový súbor, ktorý dodáva predajnej platforme informácie o vašich produktoch, ako je názov, popis, cena, hmotnosť, atď. Najčastejšie sa stretnete s požiadavkou na feed vo formáte XML a CSV.
Kde feed nájsť a ako ho upraviť podrobne, vysvetľujeme v článku Čo je feed a prečo ho potrebujete vo svojej e‑commerce stratégii.
2. Kaufland
5 500 000 návštev/mesiac, 11 000 predajcov
kde: Česko, Slovensko, Nemecko
Kaufland je jedným z najrýchlejšie rastúcich online trhovísk v Nemecku, ale od roku 2023 už aj v Česku a na Slovensku. Podobne ako u Alzy, aj tu môžete ťažiť z vysokej návštevnosti a relatívne malého počtu predajcov. Veľkou výhodou je, že pre všetky tri trhy vám stačí iba jedna registrácia.
Okrem štandardnej provízie z predaja počítajte aj s mesačnou sadzbou v prepočte 39,95 EUR V cene máte možnosť nahrať neobmedzené množstvo produktov, multikanálový marketing, preklad produktov či zákaznícky servis vo vašom jazyku. Za príplatok si k svojim produktom môžete pridať odkaz na váš vlastný e‑shop.
-
poplatky: 39,95 EUR/mesiac alebo 49,90 EUR vrátane odkazu na váš eshop
-
provízia: 7 – 16 % podľa kategórie tovaru, viac informácií tu
-
napojenie: manuálne, API, CSV feed (produktový a ponukový)
3. MALL.SK
8 000 000 návštev/mesiac, 3 500+ predajcov
kde: Česko, Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Chorvátsko a Slovinsko
Napriek tomu, že sa MALL stal súčasťou skupiny Allegro, nezdá sa, že by ho to malo ohroziť. Skôr naopak. MALL stále stabilne rastie a predajcom ponúka zaujímavé podmienky na jednom z najznámejších českých a slovenských trhovísk.
MALL si účtuje mesačné poplatky podľa typu napojenia (12 EUR za manuálny vklad produktov a 40 EUR za API/XML feed). Čo sa týka provízií, za každú uskutočnenú objednávku zaplatíte 0,36 EUR + maržu z predaja podľa danej kategórie. MALL sa vám na oplátku postará o platenú propagáciu vašich produktov (vrátane Black Friday kampaní) alebo pomôže s vrátením tovaru.
-
poplatky: 12 EUR za manuálne napojenie, 40 EUR za API/XML feed
-
provízia: 0,00 € za objednávku + 8 – 20 % podľa kategórie tovaru, viac informácií tu
-
napojenie: manuálne, API, XML feed (produktový a dostupný)
4. Allegro
30 000 000 návštev/mesiac, 20 000+ predajcov
kde: Česko, Poľsko, Maďarsko, Chorvátsko a Slovinsko
Allegru sa hovorí aj poľský Amazon. A nie je divu. Je to najväčšia online nákupná platforma v Poľsku a jedno z najväčších marketplaces v Európe. V Česku sa najprv dostalo do povedomia kúpou Mall.CZ a potom spustením aj českého Allegro.cz. Toto trhovisko sa pýši širokou ponukou produktov a jednoduchým prístupom na poľský trh, kde môžete osloviť až 20 miliónov potenciálnych zákazníkov.
Allegro nemá žiadne povinné mesačné poplatky. Aby ste však boli vidieť, s nejakou tou investíciou počítajte. Allegro ponúka tzv. platené predplatné za 245 Kč, 995 Kč a 15 000 Kč, ktoré otvorí dvere analytike či pridaniu vášho loga k ponukám.
-
poplatky: 0 EUR; avšak možnosť predplatného s prístupom k rozšíreným funkciám
-
provízia: 5 – 20 % podľa kategórií, podrobnejšie tu
-
napojenie: manuálne, API; momentálne nie je možné listovať na Allegro.cz pomocou XML feedu priamo, využiť však môžete napr. aplikáciu MERGADO Marketplaces.
5. eMAG
80 000 000+ návštev/mesiac, 56 000 predajcov
kde: Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko
Potrebujete svoj tovar dostať na rumunský, bulharský alebo maďarský trh? eMag je najväčším marketplacem na tomto území. Mesačne ho navštívi úctyhodných 84 miliónov zákazníkov.
Predaj na eMAG vás vyjde len na provízie z predaja. Počítajte aj s nejakými výdavkami na platenú propagáciu, aby váš tovar zákazníci medzi všetkými 12 000 000 produktmi našli. Bonusom sú preklady produktov zadarmo.
👍 Výhody porovnávačov:
-
jeden zo zdrojov návštev vášho e‑shopu
-
široká zákaznícka základňa
-
zber recenzií a budovanie dôveryhodnosti
👎 Nevýhody porovnávačov:
-
nutnosť vlastného e‑shopu
-
vysoká konkurencia v rámci produktových kariet a tlak na ceny
-
nemožnosť porovnávať produkty, ktoré na trhu predávate len vy
Porovnávače tovaru navštevujú zákazníci, ktorí už vedia, čo chcú, a len hľadajú, kde ich kúpa vyjde najvýhodnejšie. Preto sú pomerne vysoko konverzným kanálom.
6. Heureka
5 000 000 návštev/mesiac, 55 000 inzerentov
kde: Česko, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Slovinsko, Chorvátsko, Srbsko, Bosna a Hercegovina
Heureka je najpoužívanejší vyhľadávač tovaru v Českej republike a na Slovensku. V súčasnosti už funguje aj ako úspešný marketplace v rámci Heureka marketplace (predtým Košík). Aby ste mohli predávať na Heureke aj vy, musíte získať certifikáciu Overené zákazníkmi, dlhodobo vykazovať top hodnotenie a byť v PPC režime.
Základná verzia Heureky je zadarmo, každopádne byť v PPC režime je takmer nutnosť. Jedine tak sa zobrazíte v karte daného produktu a získate prístup k mnohým ďalším funkciám, ako je možnosť biddingu, generovanie reportov a byť súčasťou spomínaného marketplace.
7. Zboží.cz
2 100 000 návštev/mesiac, 21 000 inzerentov
kde: Česko
Zboží.cz je druhý najpoužívanejší a jeden z prvých porovnávačov v Českej republike. V roku 2007 ho založil vyhľadávač Seznam.cz. Úspešnosť Zboží.cz je preto úzko prepojená s tým, ako sa práve darí Zoznamu.
Na rozdiel od Heureky tu dokážete tovar inzerovať iba v platenom režime. Platíte však až za preklik do vášho e‑shopu. Aby ste mohli biddovať, nemusíte vlastniť vlastniť žiadny certifikát dôveryhodnosti, ako je to v prípade Heureky.
8. Srovnáme.cz
cca 100 000 návštev/mesiac, 10 000 inzerentov
kde: Česko
Porovnávač Srovnáme.cz má nižšiu návštevnosť ako jeho niektorí konkurenti. Aj tak mu naprieč nešpecializovanými porovnávačmi patrí v Česku tretie miesto.
S novým vedením a dôrazom na umelú inteligenciu sa tomuto porovnávaču medziročne darí výrazne zvyšovať tržby. Srovnáme.cz patrí ku kanálom, ktorý za vás rieši platenú reklamu.
9. Pricemania
cca 100 000 návštev/mesiac, n/a inzerentov
kde: Česko, Slovensko
Porovnávač PriceMania síce nájdete aj u nás, väčší úspech však dosahuje na Slovensku, kde obsadzuje tretiu priečku medzi všetkými porovnávačmi. Pre e‑shopy ponúka tri druhy programu v závislosti od množstva funkcií a ceny za preklik.
- poplatky: preklik z fulltextu a detailu obchodu 0,072 EUR bez DPH, viac o programoch aj kliknutiach tu
- napojenie: XML feed
10. Google Nákupy
kde: celý svet (okrem Krymu, Kuby, Doneckej a Luhanskej oblasti, Severnej Kórey, Iraku a Sýrie)
Google Shopping, alebo aj Google Nákupy, je jedným z najväčších porovnávačov tovaru na svete. Google Shopping kampane predstavujú jeden z typov Google Ads reklám. Často bývajú významným zdrojom konverzií a dobrým ukazovateľom toho, či má zmysel púšťať sa do inzercie na iných platformách.
Svoje produkty môžete nahrať do Google Merchant Center zadarmo. Platíte až vtedy, ak sa rozhodnete ísť do reklám.
- poplatky: cena za preklik (CPC) podľa ponúk konkurencie (najmenej 0,01 danej meny)
- napojenie: API; XML feed podľa Google špecifikácie
Kanály na expanziu do zahraničia
Porovnávače tovaru a marketplaces sú jednou z najľahších ciest, ako osloviť zákazníkov aj v zahraničí. Lokálnu zákaznícku základňu využijete hneď v niekoľkých európskych krajinách. V Poľsku je populárnym porovnávačom ceneo.pl alebo nokaut.pl. Veľmi obľúbené sú aj zahraničné “alternatívy” Heureky — chorvátske jeftinije.hr, slovinské ceneje.si, maďarská árukereső.hu, rumunská compari.ro, bulharská pazaruvaj.com či srbská idealno.rs. Feedy aj pre tieto platformy si jednoducho vytvoríte v MERGADE. Dobre pozná formáty a požiadavky každej z nich.
11. NajNákup.sk
cca 300 000 návštev/mesiac, 10 000+ inzerentov
kde: Slovensko
Ak premýšľate nad expanziou na Slovensko, zvážte porovnávač Najnakup.sk. Hneď po Heureke je na miestnom trhu druhý najpoužívanejší portál. Okrem základnej verzie, ktorá je zadarmo, ponúka porovnávač ďalšie tri pokročilé programy.
- poplatky: cena kliknutí podľa jednotlivých kategórií, viac informácií tu
- napojenie: XML feed
12. Ceneo.pl
50 000 000 návštev/mesiac, 26 000+ inzerentov
kde: Poľsko
Menší ale významný konkurent poľského Allegra. Ceneo je na trhu už 18 rokov a medzi Poliakmi sa jedná o najnavštevovanejší porovnávač.
- poplatky: cena za preklik a provízie z predaja podľa jednotlivých kategórií, viď tu; v prípade priameho nákupu provízie od 4,5 %
- napojenie: XML feed
Ceneo ponúka 30% zľavu na prvú inzerciu. Kód nájdete tu: https://biznes.ceneo.pl/
13. Jeftinije.hr
cca 1 500 000 návštev/mesiac, 3 000 inzerentov
kde: Chorvátsko
Jeftinije.hr je najväčším porovnávačom tovaru v Chorvátsku. Pýši sa zásahom 76 % všetkých online chorvátskych nakupujúcich. Prvým krokom k zahájeniu inzercie je vyplnenie tohto dotazníka, potom vás už miestni obchodní manažéri prevedú celým procesom.
14. Ceneje.si
1 500 000 návštev/mesiac, 3 000 inzerentov
kde: Slovinsko
Pre expanziu do Slovinska sa rozhodne ponúka porovnávač ceneje.sii. K expanzii vás možno presvedčí aj to, že slovinské HDP je vyššie ako to slovenské, takže svojmu e‑shopu môžete vytvoriť vyšší obrat. Stačí vyplniť vstupný dotazník a vaša slovinská expanzia môže začať.
Feed je najlepšie zasielať v lokálnom jazyku, každopádne na Ceneje.si vám schvália aj chorvátsky feed.
15. Árukereső.hu
14 000 000 návštev/mesiac, 4 100+ inzerentov
kde: Maďarsko
Medzi Maďarmi je arukereső.hu čo do počtu návštevnosti a obľúbenosti jasný víťaz. Účet je zadarmo, ale rovnako ako v prípade českej Heureky odporúčame ísť cestou PPC režimu. Zvážte tiež zapojenie do programu Dôveryhodný obchod. Za recenzie od zákazníkov tak získate ocenenie s logom, ktoré podporí dôveryhodnosť vášho e‑shopu.
Majte na pamäti, že pre inzerciu na tomto obľúbenom maďarskom porovnávači musíte mať feed, menu aj e‑shop v maďarčine.
16. Compari.ro
4 000 000 návštev/mesiac, 15 000 inzerentov
kde: Rumunsko
Medziročne nakupuje online v Rumunsku stále viac ľudí. Ak chcete zacieliť na miestny trh, odporúčame porovnávač compari.ro. V obmedzenom režime inzerujete zadarmo, ale odporúčame PPC režim. Zvážte tiež zapojenie do programu Dôveryhodný obchod.
17. Pazaruvaj.com
2 000 000 návštev/mesiac, 4 500 inzerentov
kde: Bulharsko
Najnavštevovanejším porovnávačom v Bulharsku je pazaruvaj.com. Navštevuje ho celá tretina ich populácie. Odporúčame inzerciu v platenom móde rovnako ako zapojenie sa do bezplatného programu Správny obchod.
18. Idealno.rs
300 000 návštevníkov za mesiac / mesiac, 300 inzerentov
kde: Srbsko
Srbská mutácia Heureky Idealno, rovnako ako Jeftinija a Ceneje, ponúka možnosť zobrazenia medzinárodného certifikátu CERTIFIED SHOP, čo je platená služba, ktorá vám umožní získať odznak certifikovaného obchodu a posilniť tak dôveryhodnosť vašej značky.
ŠPECIALIZOVANÉ VYHĽADÁVAČE
Špecializované či tematické vyhľadávače fungujú iba ako katalóg a produkty nezlučujú, preto o nich nehovoríme ako o porovnávačoch ale vyhľadávačoch. Pokiaľ teda hľadáme napr. šatníkovú skriňu, nenájdeme produktové karty ako u Heureky, ale iba veľa jednotlivých ponúk.
Princíp ceny za preklik sa nemení. Vyhľadávaču zaplatíte za každé kliknutie zákazníka na vašu ponuku.
👍 výhody:
-
ideálny priestor pre špecializované e‑shopy (móda, nábytok)
👎 nevýhody:
-
vyššie náklady – potreba častejšej kontroly inzercie
19. Biano
cca 1 000 000 návštev/mesiac, 1 000+ inzerentov
kde: Česko, Slovensko, Maďarsko, Holandsko, Rumunsko, Brazília, Portugalsko, Grécko, Taliansko
Biano sa radí k špecializovaným tovarovým vyhľadávačom so zameraním na nábytok a dekorácie. V Česku spolupracuje s viac ako 3 000 obchodmi a ponúka vyše 5 miliónov produktov.
Biano je špecifické v tom, že tovar neporovnáva, naopak – pokiaľ máte rovnaký produkt ako konkurencia, snaží sa zobraziť len jeden produkt s najvyšším skóre.
-
poplatky: preklik z fulltextu 0,06 EUR (v sezóne 0,075 EUR), preklik z detailu obchodu 0,072 EUR (v sezóne 0,09 EUR) + toľko, aby ste prehodili konkurenciu; viac tu
-
napojenie: API; Biano nemá vlastnú špecifikáciu feedu. Použiť môžete napr. Google product feed, feed Heureky či Zboži.cz.
“Na Biano a GLAMI je dôležité byť veľmi opatrný pri počte produktov, ktoré posielate na tieto portály cez váš XML feed. Tieto stránky môžu v krátkom čase generovať extrémne vysoký počet kliknutí a bez riadneho dozoru môže vaša propagácia znamenať významné finančné náklady. Odporúčame preto na úvod odosielať iba vyfiltrované top kategórie, produkty s najlepšou maržou či v prípade GLAMI iba produkty v obľúbených veľkostiach.
Libor Toporcer, Invelity
20. FAVI
13 000 000 návštev/mesiac, 1 600 inzerentov
kde: Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko, Chorvátsko, Srbsko, Taliansko a Veľká Británia
FAVI je rovnako ako Biano online katalóg nábytku a vecí do domácnosti. Taktiež pôsobí v 9 krajinách a obsahuje okolo 5 miliónov produktov.
TIP: Dajte si pozor na to, že na FAVI musíte nastavovať bidding cez jeho rozhranie a nie automaticky cez XML feed.
-
poplatky: minimálna cena za preklik podľa jednotlivých kategórií, viď tu
-
napojenie: API; XML feed vo FAVI formáte
21. GLAMI
40 000 000 návštev/mesiac, 3 200 inzerentov
kde: Česko, Slovensko, Nemecko, Poľsko, Maďarsko, Francúzsko, Rumunsko, Slovinsko, Grécko, Turecko, Bulharsko, Chorvátsko, Španielsko, Brazília, Estónsko, Litva, Lotyšsko, Taliansko
Ak sa špecializujete na módu, potom je GLAMI ten správny vyhľadávač pre vás. Jedná sa o jeden z najväčších európskych porovnávačov oblečenia a doplnkov. GLAMI v sebe kombinuje prvky vyhľadávača tovaru a sociálnej siete. Zákazníkom umožňuje prezerať produkty, vytvárať kolekcie, zdieľať ich a komentovať.
-
poplatky: minimálna cena za preklik podľa jednotlivých kategórií, viď tu
-
napojenie: API; XML feed v GLAMI formáte
Ako vybrať ten správny predajný kanál
Dočítali ste až sem a stále neviete, ktorý predajný kanál či krajina je pre váš e‑shop to pravé orechové? To je veľmi individuálna otázka, na ktorú si musíte odpovedať sami. Máme však pre vás jeden tip. Skúste pri výbere zohľadňovať trhy, kde je vysoký potenciál rastu a zároveň malý počet konkurentov. Budete mať oveľa väčšiu šancu preraziť s vašim sortimentom. Takéto trhové prostredie ponúka napríklad Bulharsko, Rumunsko a Slovinsko.
Ak chcete napriek tomu zacieliť na trhy ako je Česko, Nemecko či Rakúsko, ktoré sa vyznačujú významnou vyspelosťou online prostredia a veľkým počet potenciálnych nakupujúcich, zamerajte sa na unikátny tovar s vysokou pridanou hodnotou.
Ako upraviť feed pre jednotlivé marketplaces a porovnávače
Každá z predajných platforiem vyžaduje inú podobu produktového feedu. Aby sa vaše produkty v danom tovare či marketplace úspešne zalistovali, musíte im dodávať feed, ktorý spĺňa požiadavky daného kanála – jeho obsah je správny a čo najaktuálnejší. V takom prípade prichádzajú na rad nástroje, s ktorými feed hromadne upravíte. Jedným z nich je Mergado. Tento automatizovaný editor feedov pozná špecifikáciu viac ako 1000 celosvetových predajných platforiem, takže sa o správnosť svojich dát nemusíte báť. Mergado vie našepýtať kategórie, do ktorých produkty zaradiť, prevádzať formáty feedov a tie hotové zasielať rovno daným platformám. Na prvých 30 dní je zadarmo, tak ho určite vyskúšate.
Tak už viete, kde svoje produkty začnete predávať? Či sa rozhodnete pre porovnávač alebo marketplace, domácu scénu či rovno zahraničie, preštudovanie si požiadaviek danej predajnej platformy a príprava kvalitného feedu je prvým krokom, ktorým začať. Je to jednoduché. Čím kvalitnejší feed, tým správnejšie zalistovanie, a teda aj viac zákazníkov, ktorí kliknú na váš produkt.
Veronika Kusalíková
Copywriterka a obsahová špecialistka Veronika má pod palcom anglicky hovoriaci trh. Slová o Mergadu i novinky zo sveta e‑commerce šíri a prekladá na blogu alebo sociálnych sieťach. Keď práve neťuká do klávesnice, spoznáva rôzne časti Európy, pletie si sveter alebo hľadá poklady v bazároch.