S Mergadom do zahraničia: Rakúsko (časť 1.)

Rakúsko nie je len Mozartova hudba a jódlovanie v Tyrolsku. Rakúsko je bohatá krajina, ktorá svojim obyvateľom ponúka slušnú životnú úroveň, ktorá po vstupe vášho e‑shopu do tunajšej e‑commerce priamo volá. Poďme si ukázať, aké úskalia musia online predajcovia v tejto nemecky hovoriacej krajine spĺňať.

Rakúsko nie je len Mozartova hudba a jódlovanie v Tyrolsku. Rakúsko je bohatá krajina, ktorá svojim obyvateľom ponúka slušnú životnú úroveň, ktorá po vstupe vášho e‑shopu do tunajšej e‑commerce priamo volá. Poďme si ukázať, aké úskalia musia online predajcovia v tejto nemecky hovoriacej krajine spĺňať.

Podmienky na trhu

Rakúsko má cez 8,5 milióna obyvateľov. Celkové HDP robí 374 miliárd USD, podľa hodnotenia Svetovej banky HDP na obyvateľov je Rakúsko 23. najbohatšou krajinou. Penetrácia trhu tu je veľmi vysoká, necelých 90 % Rakúšanov internet pravidelne používa. Podľa priezkumu webu export.gov v minulom roku nakúpilo online cez 62 % Rakúšanov vo veku 16 až 74 rokov, obrat ecommerce v tomto roku činil 7,9 miliardy dolárov. Prieskum export.gov tiež poukazuje na fakt, že takmer polovica rakúskych obyvateľov používa k vyhľadávaní tovaru online smartphony a 23 % z nich cez smartphone priamo nakupuje. Trend online nákupu prostredníctvom mobilných zariadení bude pokračovať, predpokladá sa, že do roku 2021 dosiahne 73,4% rastu. Populárne sociálne siete, na ktorých sa Rakúsku oplatí inzerovať, sú najmä Facebook, Twitter a Youtube.

Správanie rakúskych zákazníkov

V Rakúsku sa využívanie technológií pre nákup online neobmedzuje iba na mladšie generácie. Starší zákazníci, ktorých počet rastie veľkým tempom, pre uskutočnenie nákupu na internete disponujú dostatkom technických znalostí. Dotazník firmy Slatistik Austria z roku 2016 uvádza 75% Rakúšanov, že na internete hľadá špecifikácie produktov a porovnáva ich ceny predtým, ako vykoná nákupy. Podľa článku Eshopworld boli v roku 2016 najčastejšími zákazníkmi e‑shopov muži vo veku 35 – 44 rokov, druhou väčšou skupinou potom boli mladí ľudia medzi 25 a 35 rokmi.

Vyhľadávače tovaru

Rakúskemu online trhu dominuje Amazon (615 miliónov dolárov v roku 2016). Následujú ho veľkí predajcovia ako Zalando, Universal, Otto alebo Tchibo. Rakúšania tiež často nakupujú na e‑shopoch zo susedných štátov, kvôli jazykovým podobnostiam tovaru najčastejšie nakupujú v nemeckých e‑shopoch. Rakúski zákazníci v roku 2017 minuli online 7,9 miliardy dolárov, 4,3 miliardy dolárov z týchto nákupov pritom išlo do vreciek zahraničným e‑shopom. Podľa webu export.gov sa Rakúsko v rámci EU radí na 3. miesto v online nakupovaní od zahraničných maloobchodníkov.

Najznámejšie cenové porovnávače v Rakúsku

Geizhals

Geizhals je najčastejšie navštevovaný rakúsky porovnávač s tradíciou od roku 1996. Zaoberá sa porovnaním cien pre hardware, software, video/​foto, spotrebnú elektroniku, šport, voľný čas a domácnosť.

Idealo

Rakúska mutácia Idealo je tu jedným z najobľúbenejších vyhľadávačov tovaru. Nájdete tu viac ako 18 000 e‑shopov a cez 100 miliónov produktových ponúk. Nie je tu možné biddovať, inzercia sa zobrazuje len na základe ceny tovaru. Pomocou Mergada dokážete dáta pre Heureku, či Zboží.cz prekonvertovať na dáta pre Idealo.

Preisjäger

Preisjäger je lovec cien, ktorý sa zaoberá hľadaním, zdieľaním, diskutovaním a hodnotením najlepších ponúk rakúskych e‑shopov. Ponuky nezdieľajú iba e‑shopy, ale aj komunita užívateľov.

Preisvergleich

Preisvergleich je jeden z menších porovnávačov. Nájdete na ňom cez 10 miliónov produktových ponúk z viac ako 400 obchodov. Stále sa pre to na ňom oplatí inzerovať. Okrem tovaru rakúskych e‑shopov prináša ponuky zahraničných zásielkových firiem.

Ladenzeile

Ladenzeile je ďalšou rakúskou mutáciou nemeckého porovnávača. V produktových ponukách tohto porovnávača nájdeme všetko od módy, topánok, doplnkov, šperkov, hodiniek až po nábytok. Mergado s Visual Meta v súčasnosti nadväzuje užšiu spoluprácu. Ak zvažujete obchodovanie skrz Ladenzeile (či Shopalike), môžete sa v Mergade tešiť na rozsiahlu nápovedu, ktorá vám pomôže zvládnuť všetky úskalia inzercie na týchto porovnávačoch.

Špecializované porovnávače

Zalando

Zalando patrí k špičke medzi predajcami módy. Jeho sortiment zostáva z takmer 2000 medzinárodných značiek a pribliežne 250000 produktov. Navštívi ho viac ako 200 miliónov zákazníkov za mesiac. Zalando obchoduje v takmer desiatkach európskych štátov, v nedávnej dobe vstúpilo tiež do Českej republiky.

Ottoversand a Heine

OttoversandHeine sú tiež známe porovnávače módy, na ktorých sa tento sortimnet oplatí inzerovať.

Formáty podpoované Mergadom

To je pre dnešok všetok. V zajtrajšom pokračovaní vám predstavíme, aké platby v Rakúsku najviac fungujú a akú dopravu tu využívať. Opäť pripojíme niekoľko tipov, ako upútať čo najviac rakúskych zakázníkov.

Lukáš Horák

Lukáš sa v Mergade stará o väčšinu komunikácie v češtine. Prostredníctvom blogu, e‑mailu a sociálnych sietí pravidelne zásobuje čitateľa aktualitami z e‑commerce, novinkami a tipmi z Mergada. Pokiaľ práve nie je copywriter, užíva si príjemné veci ako badminton, výlety medzi utajené skvosty osemdesiatkovej hudby a plody mora podávané s červeným vínom.