Rozhovor o marketingu s Michalom Legierským

Po nedávnom výlete do agentúry PROFICIO sme sa vydali aj do nového sídla ďalšej certifikovanej agentúry, tentokrát PeckaDesign. Po prehliadke PeckaHouse sme sa rozprávali s marketingovým špecialistom z „Pecky“, Michalom Legierským.

Ahoj Michal, mohol by si nám predstaviť vašu agentúru?

Teda PeckaDesign – začal by som tým, že sme vývojárska a marketingová firma so zameraním na e-shopy. Nerobíme prakticky nič iného, robíme to dlhé roky a myslím, že sme v tom celkom dobrí. Máme zaujímavých klientov, ktorí s nami spolupracujú. Medzi najväčšie mená patrí Megapixel alebo lekárne Benu, pre tých robíme aktuálne najviac vecí, ďalej potom napríklad Coutrylife.

Okrem samotného vývoja e-shopov ich aj spravujete pre klientov?

Áno, máme ich pod svojou strechou a robíme pre nich aj ďalšie veci, snažíme sa ich držať technicky na špičke. Pracuje na tom tím vývojárov, ktorí sa zaujímajú o novinky a aplikujú ich. Inak tomu nie je ani pri marketingu.

Beriete pod seba ako marketingová agentúra aj e-shopy, ktoré ste nevyvinuli?

Áno, ale väčšina e-shopov, ktorým marketing zaisťujeme, beží na našom redakčnom systéme. Časť marketingových klientov má však vlastné riešenie.

Keď si hovoril o tom, že sa snažíte držať technologicky na špičke, tak môžeš uviesť príklad, ktorý to ilustruje?

Nie som síce programátor, ale myslím, že hlavnou devízou je variabilita riešenia a snaha neustále vylepšovať doterajšie technológie – klienti prídu s tým, čo chcú a my sme schopní im to naprogramovať a neustále vylepšovať.

Aké sú teda najčastejšie požiadavky klientov pri tvorbe e-shopu? 

To asi nie je možné paušalizovať. Klienti očakávajú zakaždým niečo naviac a my im to sme schopní dodať. Naše e-shopy sú unikátne – žiadny nie je rovnaký. Staviame síce na rovnakom základe, ale potom sa weby vo funkcionalite rozchádzajú. Typickým príkladom je Megapixel, ktorý okolo svojho e-shopu s pomocou Galérie vybudoval celú komunitu. 

Za každým novým e-shopom je tak práca celého tímu. Ako v ňom fungujete? Aké je vaše workflow?

Naše workflow je pekne vysvetlené na webe. Najskôr je nápad – ten dajú dohromady naši projekťáci spolu s klientmi na workshopoch – tým prikladáme veľkú váhu. Nasleduje design, ktorý sa prenesie do technológií, potom je marketing a vyhodnotenie. Naši klienti sú často milo prekvapení, ako tu tím funguje a že sa na projekte podieľajú ľudia z rôznych oborov.

Na konečnom produkte sa teda podieľa veľa ľudí.

Presne. U nás to funguje tak, že máme projekťákov, ktorí zaisťujú všetku komunikáciu s klientom, teda e-shopom, potom tam sú kodéri, UX, grafici, samozrejme tiež programátori. Aj my z marketingu prispievame svojimi nápadmi do vývoja.

Ako dlho trvá vývoj e-shopu?

Je to beh na dlhú trať, kľudne aj rok. Pokiaľ má byť e-shop na úrovni, tak to nie je hneď.

Ako vyzerá váš feed, ktorý exportuje pre cenové porovnávače?

Naše feedy už sú rovno robené pre jednotlivé služby a v prípade potreby ich v rámci individualizácie riešenia ohýbame podľa potreby. Náš redakčný systém umožňuje niektoré úpravy vykonávať u seba, takže von môže ísť feed s peknými dátami – nestrácame tak čas zložitými úpravami.

Ste certifikovanou agentúrou Mergada, k čomu ho používate, keď to nie je konverzia feedov?

Mergado sa odboru venuje dlhú dobu a je o krok napred. Ja Mergado typicky používam na vyberanie skupín produktov, ktoré následne zahŕňam do pravidiel a uľahčujem si tak vytváranie akcií, to robím prakticky denne. Potom ho používam na párovanie, to je šikovná vecička a prínosom je aj Data Owl, ktorý mi šetrí veľa práce s analytikou. My nič takého zatiaľ neplánujeme a dosť sa mi páči spojenie Google Analytics s Heurekou na jednom mieste, to je pekná vec.

Čo všetko u vás v PeckaDesign znamená práca s dátami?

Záleží ako v čom. Pokiaľ ide o marketing, dáta si ťaháme z GA kam potrebujeme a kombinujeme ich s číslami ďalších systémov. Minimálne ja to tak v porovnávačoch mám. Používame štatistiky z kamenných predajní, Google Analytics, dáta o predajnosti, trendovosti, sezónnosti, z Googlu, zo Zoznamu, aj z iných marketingových kanálov. Práve pri cenových porovnávačoch sú pre nás dáta odrazový mostík pre prácu. 

Používaš tiež Google trendy a Zoznam reportér?

Na tieto informácie pozeráme, nič menej väčšiu váhu prikladám historickým dátam e-shopov. Ale keď ich nemám, napríklad, keď ide o nový e-shop, tak je to dobrá voľba.

Dokázal by si popísať konkrétne využitie Data Owlu?

Je to obrovská úspora času vo chvíli, kedy potrebujem nájsť informácie o jednom produkte na Heureke, porovnať ich s dátami o predajnosti z GA a s tým, čo vygeneruje Sortiment report. V Data Owl to vidím na jednom mieste. Chodím sa do nej dívať hlavne pre to, aby som vedel, ako potom ďalej s produktom pracovať. Data Owl máme zavedený pri vybraných klientoch a nemôžem si to vynachváliť.

Dokážeš povedať presne, aká je to úspora času?

Nemôžem to paušalizovať, ale povedal by som, že z každého produktu, na ktorý sa potrebujem týmto spôsobom pozrieť, tak po starom by mi to zabralo 5 minút, s Data Owl je to minúta.

Späť k Mergadu. Dá sa podľa teba použiť pri všetkých e-shopoch?

Používame ho často a myslím, že jeho využitie nie je limitované. Povedal by som, že sa dá použiť úplne všade. Otázkou je, či sa to danému e-shopu oplatí, v prípade, že ponúka pár desiatok produktov. Používame ho hlavne pri e-shopoch, ktoré majú väčšiu šírku produktových detailov a lepšie sa s nimi potom pracuje.

Používate ho aj pre slovenské e-shopy?

Áno, máme ho nasadený aj pri niektorých e-shopoch inzerujúcich na Slovensku.

A je to porovnateľné s použitím u nás?

Používame ho často na preklady kategórií z češtiny do slovenčiny a ten princíp je rovnaký.

PPCčka ako ďalší kanál vedľa porovnávačov robíte tiež?

Tiež a veľa. Pecka historicky kladie na PPC kampane veľký dôraz. 

Ako ten kanál hodnotíš aj do budúcna? Aký je podľa Teba výhľad?

Z obecného hľadiska by som povedal, že je to pre nás momentálne najdôležitejší kanál, stará sa o neho dosť ľudí, máme naň veľký focus. Snažíme sa držať trendov, pretože to je odbor, ktorý sa hrozne rýchlo premieňa, je tam veľké množstvo informácií a zmien v krátkom časovom horizonte, čo robí ľuďom často problémy.

Používate aj automaty?

Rozhodne, podobne ako pri porovnávačoch, tak aj pri PPC používame rôzne scripty, vlastné alebo prevzaté. Tiež sa zaoberáme atoreportingom. Vždy ale chceme mať automatizačné nástroje aspoň pod čiastočnou kontrolou, aby sme mali prehľad, čo sa na pozadí deje.

Ďakujeme za rozhovor!

Pridať nový komentár