Rozhovor: Michal Král z Pricemania.sk o uplynulom roku a novinkách v roku 2015

Ahoj Michal, začnime zhrnutím roku 2014, čo sa vám v Pricemanii podarilo?

V podstate minulý rok sa dá označiť ako “konsolidačný”, to znamená, že všetky skúsenosti a informácie, čo sme za tých 7 rokov, čo fungujeme nazbierali, integrujeme do nového webu. Čo je dôležité, dnes sme veľmi blízko spustenia ostrej verzie Pricemania.cz, ktorej spustenie sa bohužiaľ muselo trošku posunúť. Takže toto je určite úspechom.

V minulom roku prebehla 3. a 4. sezóna Pricemania Academy, tento rok nás čaká už piata a šiesta. Úspechom je, že workshopy sú dlhodobo minimálne na 90% vypredané. Celkovo zaznamenávame veľký záujem slovenských e-shopov o vzdelávanie, a to vnímam veľmi pozitívne. 99% účastníkov workshopov je spokojných a zároveň je to vynikajúca aktivita v rámci budovania vzťahov.

Ďalej by som spomenul, že sme za ostatné roky výrazne vylepšili náš párovací algoritmus, čo sa týka kvality párovania a minimalizácie chýb. Kedysi sme mali problém, tak ako všetci, s duplicitami v katalógu atď. Keď si teraz pozrieš náš katalóg, dovolím si tvrdiť, že sme na úrovni Heureky, čo sa týka kvality katalógu. Pracujeme ešte na rýchlosti párovania, teda na samotnej automatizácii. Teraz sa, podľa posledných informácií od kolegov, čísla pohybujú okolo 60-70 % automatizácie celého procesu párovania a zvyšnú časť má na starosti ľudský faktor. Závisí to, samozrejme, aj od segmentov, niektoré sú na 100% automatizované a niektoré naopak vyžadujú manuálnu starostlivosť. To je teda to, na čom sme makali posledné roky, a verím, že to už čoskoro bude aj vidno.

Čo sa nepodarilo v roku 2014?

Nepodarilo sa spustiť ostrú verziu českej Pricemanie načas, ako bolo v pláne, pôvodne sme chceli stihnúť hlavnú sezónu. Keďže sme spúšťali nový trh aj nový web vrátane frontendu aj backendu, bolo to meganáročné. Meškanie tiež súviselo s nedostatkom vývojovej kapacity, čo aktuálne riešime rozširovaním tímu. Každopádne, nebolo úplne šťastné predčasné ohlásenie vstupu na trh, z toho sme sa už poučili pre budúcnosť :). Súviselo to s naším prvotným nadšením keď cítime, že už sme blízko, no reálne niektoré veci trvajú dlhšie, ako si niekedy človek myslí.

Môžeš povedať ako vyzerá tím Pricemania.sk?

Samozrejme. Máme tu štyri oddelenia. Jedným z nich je Development, ktorý má na starosti všetko okolo vývoja a z časti aj design. Aj keď nový design Pricemanie navrhli v PeckaDesign, ktorí nám dodali prvotné šablóny, tie sme si následne upravili a aj samotný backend sme už dizajnovali sami. To sú teda aktuálne štyria ľudia. Ďalej je to oddelenie Content, ktoré má päť ľudí. Má na starosti párovanie produktov, spracovanie feedov, katalóg atď. Skrátka všetko, čo sa týka obsahu. Tretím oddelením je Marketing a PR, kde sú traja ľudia. Tí majú na starosti kompletnú marketingovú komunikáciu, sociálne siete, tlačové správy, PR články, PPC kampane, ktoré síce máme riešené externe, ale je potrebné priebežne dohliadať na výsledky. Posledným oddelením je Sales, to sú dvaja ľudia. Jeden má na starosti komunikáciu s e-shopmi, maximalizáciu výsledkov výkonnostných kampaní u nás, poradenstvo, konzultácie. Ďalej nový kolega, ktorý má na starosti komunikáciu so značkami, keďže v poslednej dobe sú našimi klientami aj vendori, teda nielen e-shopy.

Spomenul si značky, je tam nejaká špeciálna ponuka pre vendorov?

Myslím, že značky hlavne pochopili to, že porovnávače už nie sú len o vyhľadaní najlacnejšej ponuky za každú cenu, ale že už sa rozhodujú aj podľa kvality e-shopu, služieb, skladovej dostupnosti a pod. Dnes už viacerí vendori vo svoj prospech využívajú fakt, že užívateľ si na porovnávačoch nielen porovnáva ceny, ale si aj vyberá samotný produkt a rozhoduje sa medzi rôznymi značkami. To je ideálny moment, kedy dokáže vendor ovplyvniť jeho nákupné rozhodovanie. Zároveň to vytvára tlak na nás, aby sme skvalitnili hlavne parametre k produktom, poradne, recenzie a ďalšie obsahové časti, ktoré pomáhajú užívateľom pri výbere produktu.

Rozumiem. Ako to vyzerá dnes, čo ponúka Pricemania inzerentom. Sú to nejaké balíčky typu displej reklama, alebo môžu ovplyvniť napr. produktovú bázu?

Pre značky aktuálne realizujeme najmä brandovú komunikáciu a konkrétne formáty a koncept kampane navrhujeme na základe zadania od klienta. Veľmi obľúbeným formátom sú interaktívne spotrebiteľské súťaže, vďaka ktorým vieme počas dvoch týždňov pomerne masívne komunikovať nový produkt, službu a odlíšiť ich tak od konkurencie. Okrem súťaží pravidelne využívame možnosti displejových kampaní, newslettra na užívateľov, tzv. Product Tour (grafické spracovanie detailu produktu) a ďalšie kreatívne formáty.

Teda sú to nejaké displej reklamy, formát Súťaž, nejaké spolupráce na soc. sieťach. Zatiaľ to nie je o tom, že by ti výrobcovia dodávali priamo dáta na párovanie.

To zatiaľ nie, ale rozbehla sa v poslednej dobe aj komunikácia s viacerými distribútormi, ktorí konečne pochopili, že má zmysel s nami spolupracovať. Priestor na spoluprácu vidím v tom, že keď sa nám podarí zjednotiť dátové toky, tak to uľahčí prácu obom stranám. Jednak si pomôžu tým, že aj ich klientom budeme schopní rýchlejšie napárovať produkty, pokiaľ budeme pracovať s rovnakou štruktúrou dát..

Keď sa pozrieme do roku 2015, tak najväčšie novinky, čo nás čakajú je nová Pricemania.cz a Pricemania.sk, správne?

Áno, presne tak.

Čiže pôjde to aj v tomto poradí, prvá sa spustí Pricemania.cz a dajme tomu do konca roka aj SK verzia?

Áno, takto je to naplánované, ale každopádne sme v plánoch opatrnejší a radšej budeme robiť haló, až keď to bude naozaj spustené. :)

Sú ešte nejaké ďalšie novinky, ktoré by stáli za zmienku?

Radšej nechcem predbiehať a budem opatrnejší, pretože v minulosti sme veľa vecí avizovali a trvalo to dlho. Takže radšej sa nechajte prekvapiť. :)

 

Ďakujem za rozhovor Michal.

 

Pridať nový komentár