Tomáš Hanáček: Google Data Studio mi šetrí hodiny práce

Tomáš Hanáček je šéfom webových analytikov v digitálnej agentúre Performics. Na MergadoFeste viedol workshop na tému Google Data Studio. Aké sú výhody tohto nástroja a prečo s ním pracovať, nám porozprával v tomto rozhovore.

Ako vyzerá tvoj pracovný deň?
Väčšinu dňa nastavujem merania analytiky rôznym klientom od stredných e-shopov až po veľké korporácie typu banky, alebo mobilní operátori. Ďalej nastavujem scenáre merania konkrétnym klientom a zisťujem, čo potrebujú vyhodnotiť v konkrétnom horizonte a aké dotazy ich zaujímajú, aby si dokázali merať úspešnosť, napríklad reklamnej kampane. Ďalej vizualizujem dáta, najčastejšie v Google Data Studio. Okrem iného koordinujem vlastný tím, v ktorom sú ešte ďalší dvaja členovia.

Máte na starosti zahraničných klientov?
Staráme sa najmä o českých a slovenských klientov, pretože máme pobočku v Prahe a v Bratislave. Spolupracujeme aj s nadnárodnými značkami, ale na úrovni lokálnych pobočiek, napríklad Mercedes, Tchibo, O2 a iné.

Kedy u vás začína príprava na vianočnú sezónu? Bežia už u vás kampane?
Jeseň je najvyťaženejším obdobím
v rámci prípravy online kampaní ako pre e-shopy, tak aj pre bankové inštitúcie z dôvodu pôžičiek. Tieto prípravy sa skôr dotýkajú kolegov, ktorí majú na starosti plánovanie online marketingových kampaní, ako mňa webového analytika. V tejto oblasti sezóna až taká nie je.

Dnes si na MergadoFeste hovoril o Google Data Studio. Môžeš tento nástroj predstaviť a povedať, prečo ho používaš?
Google Data Studio slúži na vizualizáciu dát nejen od Google. Keď chceli klienti v minulosti vidieť svoje kampane alebo online marketingové aktivity, tak museli prejsť do inzertných systémov, ako Google Ads, Google Analytics, Facebook Business Manager, a iných. Každý systém má odlišné rozhranie a bolo relatívne ťažké tam nájsť a spojiť si informácie, tak aby sa z toho dal vyvodiť záver. Vďaka Google Data Studio máte všetky systémy na jednom mieste, kde si viete špecifické dáta prepojiť a vizualizovať.

Primárny dôvod, prečo Google Data Studio používam je ten, že šetrím hodiny práce. Zautomatizovali sme reporting, takže to, čo sa robilo raz za mesiac, máme teraz kompletne zautomatizované a máme menej práce. Klient má dáta stále k dispozícii a nemusí čakať mesiac alebo 14 dní na súhrn za minulé obdobie. V Google Data Studiu je všetko zobrazené, klient sleduje aktuálne výsledky a nemusí čakať na post report kampane.

Vravel si, že máte vizualizáciu dát. Ako pracujete s klientmi? Učíte ich ako sa na to pozerať?
Sú dva prístupy. Pri skúsenejších klientoch, ktorí majú svojho analytika, alebo majú analytické skúsenosti, tak tí väčšinou vedia, čo chcú znázorniť, či vizualizovať a aké dáta ich zaujímajú. A pri tých druhých, ktorí nemajú skúsenosti s analytikou, pristupujem tak, že im poskytnem taký dashboard, vizualizáciu a prípadné návrhy, ktoré by ich mohli zaujať. Následne im návrhy a dáta odprezentujem a z klientskej strany prídu nové nápady a otázky, ako „Toto by sme ešte chceli vidieť, toto poďme dorobiť“.

Tomáš Hanáček hovoril na MergadoFeste o možnostiach využitia Google Data Studio.

Vidíš nejaké nevýhody v používaní Google Data Studio?
Zatiaľ je tam málo funkcií. Chýba napríklad funkcia v rámci prepojovania dát, nie je možné spočítavať metriky naprieč dvoma systémami. Slabým miestom sú tiež intervaly časových období. Avšak, mnohé veci prevažujú nad nevýhodami. Napríklad, že je online nástroj zadarmo, jednoduchosť použitia, napojenie veľkého množstva systémov, aj českých ako Sklik.

Ako by si e-shopom odporúčal používať GDS?
Ja väčšinou nerobím GDS pre konkrétnych špecialistov iných online kanálov, pretože facebookový špecialista pôjde radšej na Facebook, kde si nájde vlastné súvislosti. GDS skôr odporúčam manažérom e-shopov, alebo majiteľom. Majitelia nechcú strácať čas prezeraním dát v konkrétnych systémoch, prípadne sa v nich nevedia orientovať. Manažéri, či majitelia potrebujú mať nadhľad nad týmito dátami, ktorý im poskytuje GDS a strážiť si plnenie KPI.

Máš pocit, že vo vianočnej sezóne tento nástroj využijú, že z neho niečo vyčítajú?
Keď plánujem kampane, často používam Google Data Studio. Vidím v ňom najaktuálnejšie a najpredávanejšie produkty. Počas vianočnej sezóny je to dynamickejšie. V GDS hneď vidím, čo sa stalo hitom a v okamihu to môžem naplánovať do marketingovej kampane. Kedysi boli špecialisti izolovaní len na svoju oblasť. Kto robil cenové porovnávače, robil cenové porovnávače. PPC špecialista sa pozeral na PPC reklamu, ale keď majú všetci prístup do GDS, tak sa môžu pozrieť aj na výsledky iného online kanálu. Môžu zistiť, „Aha tento produkt sa výborne predáva cez organické vyhľadávanie, prečo sa mi nepredáva cez PPC reklamu?“ Upraví kampaň a pozrie sa, či tam nie je nejaký problém. Rôzni špecialisti sa môžu inšpirovať v iných online kanáloch.

Sú nejaké iné nástroje, ktoré máš v obľube?
Ja ako webový analytik často používam Google Tag Manager, práve kvôli zjednodušeniu práce pri nasadzovaní rôznych kódov a najmä kvôli eliminácii programátorského vstupu. Programátori sú často vyťažení a markeťáci potrebujú, čo najrýchlejšie nasadiť kódy, rýchlo robiť kampane a nemôžu čakať týždne až mesiace na implementáciu kódu na webovú stránku.

Z Google analytiky mám najobľúbenejšiu asi túto trojkombináciu: Google Analytics, Google Data Studio a Google Tag Manager. Tieto tri nástroje sú moja hlavná náplň práce.

Ďakujeme za rozhovor.

Pridať nový komentár