Ako expandovať do Chorvátska v roku 2020

Článok bol publikovaný 30. 10. 2020
| 9 minút čítania

Je váš e‑shop úspešný na domácej e‑commerce aj na susedných trhoch? Ak zvažujete kam ďalej expandovať, vydajte sa do Chorvátska. Je to jedna z najideálnejších krajín pre expanziu v južnej Európe. Je členom EÚ a jeho e‑commerce medziročne rastie o 14 % — 20 %. Predstavujeme vám chorvátsku e‑commerce scénu a zdroje, z ktorých pri príprave expanzie čerpať.

  1. Kúpna sila Chorvátov a na ktoré regióny cieliť
  2. Kľúčové výhody Chorvátska pre expanziu
  3. Profil nakupujúcich v chorvátskej e‑commerce
  4. Najpoužívanejšie platobné metódy a spôsoby dopravy
  5. Chorvátske porovnávače, na ktorých sa vyplatí inzerovať
  6. Nastavujte inzerciu pomocou Mergada

Aká veľká je chorvátska populácia a aká je v nej kúpna sila

Keď hľadáte novú krajinu pre expanziu a pozeráte na potenciál trhu skrze počet obyvateľov, je potrebné si dávať pozor, s ktorými číslami pracujete. Rôzne zdroje totiž pracujú s rôznymi hodnotami:

  • 9 000 000 (Wikipedia)
  • 7 000 000 (Gopay E‑shopárov sprievodca)
  • 4 200 000 (Heureka Group)
  • 4 080 000 (Chorvatský štatistický úrad)

Na Zemi môže byť na 9 miliónov ľudí, ktorí sa hlásia k chorvátskej národnosti, ale nie všetci žijú na území Chorvátska a nebudú tak vašimi zákazníkmi. Preto odporúčame pracovať s číslom +/- 4 000 000 a klesajúcou tendenciou.

Na ktoré regióny či mesta v Chorvátsku zacieliť?

Premýšľate, že tu v rámci expanzie rovno otvoríte jednu alebo viacero kamenných pobočiek? Napríklad kvôli ROPO efektu alebo pre ich využitie ako sklad? Zamerajte sa na lokácie, kde sa kumuluje najviac obyvateľov.

Je dôležité vedieť, že:

  • Regionálne rozloženie obyvateľov je sezónne premenlivé. V lete dochádza ku sťahovanie obyvateľov zo severu na juh. Väčšina obyvateľov odchádza na sezónu za prácou k moru, alebo trávia leto u svojich rodín v Dalmácii.

  • “Najstabilnejšia” a na obyvateľa najpočetnejšiu je metropola Záhreb. Ale aj tu počet ľudí s prichádzajúcim letom ubúda.

  • Naopak s prichádzajúcim zimným obdobím sa trend mení a dochádza ku sťahovaniu obyvateľov z juhu na sever Chorvátska alebo mimo zem za prácou.

Aké sú kľúčové výhody Chorvátska pre expanziu?

Počet obyvateľov ani jeho regionálne rozloženie nie sú primárnymi ukazovateľmi potenciálu trhu. Dáta, na ktorých sa dá stavať, sú obrat v e‑commerce, počet konkurentov, hnuteľnosť Chorvátov (tých čo v HR naozaj žijú) a ich nákupné zvyklosti.

Obrat chorvátskej eCommerce

Medzi rokmi 2015 až 2019 sa pohyboval medziročný nárast miestnej e‑commerce medzi 10 % až 20 %. V roku 2020 má príjem v e‑commerce prekonať hranicu 500 miliárd EUR (6 % z celkového príjmu retailu v Chorvátsku) a do roku 2024 by mala chorvátska e‑commerce dosahovať obrat 1 bilión EUR. Hranica 500 miliárd EUR bude zrejme prekonaná a to aj vďaka Covidu19 a s ním spojenou digitalizáciou kamenných obchodov. Negatívne by sa ale mohlo prejaviť obmedzenie príjmov z cestovného ruchu.

Malý počet e‑shopov

Veľký potenciál pre české e‑shopy je v malom počte chorvátskych e‑shopov. Situácia je tu obdobná ako v Rumunsku. V Chorvátsku je len 5 tisíc e‑shopov na približne 4 milióny obyvateľov. Na jeden e‑shop tak pripadá 800 ľudí. Aj tu sa dá predpokladať vyššie číslo kvôli situácii spôsobenej pandémiou.

Aký je profil nakupujúcich v Chorvátsku?

  • Platovo sú na tom Chorváti horšie ako Česi. Podľa Národného štatistického úradu sa v júni pohybovala priemerná mesačná mzda okolo 870 EUR.
  • Na druhú stranu sa Chorváti neboja nakupovať v zahraničných e‑shopoch. Podľa výskumov E‑commerce Foundation z Holandska až 45 % užívateľov pravidelne kupuje tovar na internetových obchodoch zo zahraničných štátov.
  • Rovnaký výskum ukazuje, že u domácich e‑shopov výhradne nakupujú až používatelia starší ako päťdesiat rokov.
  • Podiel online nákupcov sa neustále zväčšuje. V Chorvátsku pribúdajú najrýchlejšie noví online nákupcovia na počet obyvateľov, v porovnaní s ostatnými štátmi EÚ.

Ak vám pripadá priemerná čistá mzda v Chorvátsku malá a myslíte, že sa tam nenachádza dostatočne hnuteľná klientela pre vaše produkty, tak nezúfajte. Rad príjmov Chorvátov sa nachádza v šedej zóne. Samozrejme to nie je pravidlom. Veľa obyvateľov jazdí pracovať do zahraničia. Veľkú afinitu majú Chorváti napríklad ku krajinám regiónu DACH. Aj keď tu pracujú, zarobené peniaze často míňa doma, kam sa vracajú.

Ak už ste úspešne expandovali do niektorej z krajín regiónu DACH, preložte svoj e‑shop aj do niektorého z juhoslovanských jazykov. Rozširujúce sa skupiny Balkáncov v týchto štátoch môžu byť vašou novou klientelou.

Dôveryhodnosť e‑shopov

V šedej zóne sa nachádza aj časť e‑commerce trhu a obrat z nej môže byť reálne väčší. Veľa e‑shopov funguje neoficiálne cez Instagram, Facebook a na C2C predajných portáloch. Preto odporúčame pred expanziou skontrolovať konkurentov napríklad na OLX.baNjuškalo.hr. Z tejto neoficiálnosti môže prameniť aj nedôvera v nákupy cez internet. Až 56 % nakupujúcich na internete má strach zo zneužitia osobných údajov.

Snažte sa, aby váš e‑shop vystupoval čo najdôveryhodnejšie. Užívateľa prinútite ľahšie nakúpiť napríklad ziskom pozitívnych recenzií z porovnávačov tovaru a odznakmi dôveryhodnosti. Takéto odznaky udeľuje napríklad asociácia Ecommerce Hrvatska alebo spravodajský portál Shoppers Mind, ktorý udeľuje Certified shop certifikácie.

Ako je to s platbami a dopravou?

V Chorvátsku sa stále platí kunami, ale zaviazalo sa k prijatiu eura od roku 2023. Pomerná “nevyspelosť” miestnej e‑commerce scény (čo môže byť výhoda pre vás ako expandujúci e‑shop) sa odráža aj v platobných metódach.

Najobľúbenejšou platobnou metódou je z dôvodu obáv z platby kartou na internete stále dobierka. Podľa výskumov Ecommerce Hrvatska takmer 70 % opýtaných vyberá produkt na internete, ale zakúpi ho až v kamennej predajni (ROPO efekt môže byť vo váš prospech). Chorváti neveria kartám, ale neboja sa platiť Pay-Palom. Je to hneď druhý najčastejší spôsob platby. Dá sa však predpokladať, že počas pandémie bezkontaktné platby kartou stúpli na obľube.

  1. Ak vás zaujímajú platobné brány, ktoré fungujú v Chorvátsku, prejdite si výpis platobných brán na Shopify.

  2. Shopify ako krabicové riešenie dosahuje v HR rovnakej obľúbenosti ako Shoptet v Českej republike. Získate tak predstavu, na akom systéme bežia e‑shopy vašej konkurencie.

Chorvátsko má veľmi kvalitnú dopravnú sieť. Zásielky putujú rýchlo a cena za prepravu je takmer zhodná s českými dopravnými spoločnosťami (v zóne A). Ako u všetkých krajín, ktoré majú more a pripadajú im ostrovy, je tu treba počítať s rozdielnymi cenami za doručenie v rámci pevniny a inú cenou za dopravu na ostrov (zóna B).

Nakupujúci na chorvátskych e‑shopoch sú spokojní s päťdňovou dodacou lehotou (ak doručenie zvládnete rýchlejšie, bude to veľká výhoda oproti konkurencii). Zásielky z Českej republiky dokážete posielať ľahko a pomerne rýchlo. Chorvátsko síce je v EÚ, ale zatiaľ nie je v Schengene, čo môže predĺžiť dodaciu lehotu.

Medzi najznámejších dopravcov patria medzinárodné spoločnosti:

  • Overseas
  • GLS
  • DHL
  • DPD
  • HpEkspres
  • TISAKPaket

Za zmienku stojí spolupráca DPD s benzínovými pumpami INA. Svoje balíky si od tohto roku môžu Chorváti vyzdvihovať práve na staniciach tohto reťazca.

Ako sa čo najrýchlejšie udomácniť na chorvátskom trhu?

Odporúčame ísť na expanziu cez porovnávače tovaru. Výhod je hneď niekoľko:

  • Porovnávače sú na trhu už etablované. Nákupcovia im veria, pretože fungujú už nejakú dobu a sľubujú záruku bezpečného nákupu.
  • Porovnávače navštevujú dve tretiny internetových nakupujúcich v Chorvátsku.
  • Skôr, ako pripravíte svoj e‑shop pre Chorvátsko, môžete už predávať na porovnávačoch.
  • Svoj tovar môžete predávať rovno cez Mall.hr.
  • Ľahko otestujete svoju konkurencieschopnosť. Budete sa zobrazovať vedľa svojich konkurentov a zistíte tým, či ste lacnejší ako väčšina konkurencie, či máte rýchlejšie dodanie alebo máte viac produktov skladom.
  • Budete zbierať recenzie, ktorými zvýšite dôveryhodnosť.
  • CPC sú na porovnávačoch oveľa nižšie. Nestretnete sa tu ešte s tak obrovskou konkurenciou ako napríklad na českej Heureke.

Než sa vrhnete na porovnávače

Otestujte zadarmo kondíciu feedov a produktové obrázky.

Prehľad porovnávačov tovaru v Chorvátsku

Jeftinje.hr

Podľa SimilarWeb je Jeftinije jeden z dvoch najväčších porovnávačov na chorvátskej e‑commerce scéne. Jeftinije sa objavilo v roku 2010 a v ponuke tohto portálu sa nachádza viac ako 300 chorvátskych e‑shopov. Podľa Jeftinije je mesačná návštevnosť ich portálu 8 miliónov ľudí. Z toho je 1,2 milióna unikátnych návštevníkov, ktorí tvoria 76% podiel online nakupujúcich v Chorvátsku.

Ako inzerent na Jeftinije môžete svoje ponuky bidovať. Tiež ich dokážete vystaviť aj v rámci Akčnej stránky alebo na ne upozorniť v kategóriách a vyhľadávači portálu. Jeftinije je pôvodom zo Slovinska, kde sa volá Ceneje. V rámci expanzie táto spoločnosť vstúpila aj do Bosny a Hercegoviny (Idealno.ba) a do Srbska (Idealno.rs). Mergado vie upraviť feedy pre všetky vymenované portály tejto skupiny.

Web: https://www.jeftinije.hr/

Registrácia obchodu: https://www.jeftinije.hr/registracija-internet-trgovine

Keď expandujete do Chorvátska, vyskúšajte inzerciu rovno aj na slovinskom Ceneje.

Nabava.net

Nabava je najstarším porovnávačom tovaru v Chorvátsku (vznikla v roku 2001). Založili ju dvaja chorvátski programátori a pôvodne bola zameraná iba na predaj pc komponentov. Dnes sa na Nabave nachádza široké spektrum tovaru z niekoľkých stoviek chorvátskych e‑shopov. Spoločnosť expandovala aj do Slovinska (Pametno.si) a Srbska (Pametno.rs). Podľa dostupných informácií by Nabava mala byť druhý najväčší porovnávač tovaru v Chorvátsku. Nabava na svoje stránky privádza potenciálnych zákazníkov aj prostredníctvom aktuálnych letákov obchodných reťazcov.

Okrem klasických stránok na stiahnutie ponúka aj mobilnú aplikáciu. Mobilná aplikácia umožňuje nastavenie spustenia notifikácii pri dosiahnutí požadovanej ceny pri výrobku. Na Nabave nemusíte ponúkať len svoj tovar v produktových kartách, pre vašu reklamu taktiež využite ponuku reklamných plôch.

Web: https://www.nabava.net/

Registrácia obchodu: https://www.nabava.net/registerShop

Shopmania.hr

Shopmania je pôvodom rumunský porovnávač, ktorý je prítomný vo viac ako 34 krajinách. Vašu ponuku na Shopmaniu nahráte cez URL link vo formáte txt, CSV a XML. Inzerovať môžete aj cez Mini shop Widget doplnok na Facebooku. Ponuka sa aktualizuje na základe ponuky na Shopmanii.

Web: https://www.shopmania.hr/

Registrácia obchodu: https://partner.shopmania.hr/cp.login

FAVI

Tento špecializovaný vyhľadávač nábytku a dekorácií vznikol v Českej republike. V súčasnej dobe funguje aj v Poľsku, Rumunsku, Slovensku a od roku 2020 aj v Chorvátsku. V chorvátskej e‑commerce na FAVI zatiaľ obchoduje malý počet e‑shopov, vďaka tomu je tu veľmi nízka konkurencia. Využite to!

Web: https://favi.hr/

Registrácia obchodu: https://favi.hr/dodati-trgovinu

GLAMI

Známy vyhľadávač módy do Chorvátska expandoval v roku 2018. Ak sa vám darí predávať cez GLAMI na Slovensku, nebojte sa vyskúšať predaj aj na jeho chorvátskej mutácii. Ak máte informácie vo feede v angličtine, viete na GLAMI predávať bez nutnosti prekladu do chorvátčiny.

Web: https://www.glami.hr

Registrácia obchodu: https://www.glami.hr/info/dodajte-trgovinu/

  1. Vyskúšajte reklamu na appkách Vıber a WhatsApp. Na Balkáne dobre fungujú.
  2. Ak vás zaujíma mentalita obyvateľov krajiny, kde plánujete expanziu a neviete, ako tento vhľad najlepšie získať, skúste lokálne meme stránky na Instagrame. Čas strávený na meme profiloch sa vám vráti, uvidíte.

S Mergadom nastavíte inzerciu pre známe chorvátske formáty sami

Zvažujete expanziu na chorvátsky online trh? S Mergadom využijete formáty pre porovnávače tovaru, ktoré už používate a prevediete ich na tie, ktoré aktuálne potrebujete. S našim virtuálnym správcom dokážete automatizovane spravovať dátové feedy. V Mergade zvládnete inzerciu e‑shopu spravovať sami - zrýchlite tým každodenné marketingové úkony a ušetríte náklady za prácu programátorov.

Aké formáty v Chorvátsku podporuje Mergado

Chorvátsky online trh je mladý a zahraničným predajcom ponúka mnoho príležitostí, ako zužitkovať svoje skúsenosti. Dosiahli na domácom trhu na všetky méty? Expandujte do Chorvátska čo najskôr.

Zoznam zdrojov, z ktorých čerpal tento článok + mnoho ďalších z ktorých čerpať pred expanziou do Chorvátska:

1) CZ a SK zdroje:

1.1. Všeobecné zdroje

1.2 eCommerce zdroje

2) HR zdroje:

2.1 Všeobecné zdroje

2.1 eCommerce zdroje

2.2 Platby a právne náležitosti

2.3 Doprava

2.4 E‑commerce spravodajské portály

3) EN zdroje:

3.1 Výskumy týkajúce sa HR eCommerce v angličtine. Vhodné aj pre analýzy ďalších trhov:

Mohlo by vás zaujímať:

Autor / Lukáš Horák / 30. 10. 2020

Lukáš sa v Mergade stará o väčšinu komunikácie v češtine. Prostredníctvom blogu, e‑mailu a sociálnych sietí pravidelne zásobuje čitateľa aktualitami z e‑commerce, novinkami a tipmi z Mergada. Pokiaľ práve nie je copywriter, užíva si príjemné veci ako badminton, výlety medzi utajené skvosty osemdesiatkovej hudby a plody mora podávané s červeným vínom.

Pridať nový komentár

Obsah tohto poľa je súkromný a nebude verejne zobrazený.
By submitting a comment, you agree to the processing of personal data.