Získajte čo najviac z českej e‑commerce. Ponúka progresívne prostredie a mnoho príležitostí

Lukáš Horák
24. 2. 2021
9 minút čítania

Online trh v Českej republike zaznamenal v posledných rokoch výrazný rast. Pandémia Covid-19 ho vlani čiastočne spomalila, ale aj tak miestna e‑commerce láka čoraz viac predajcov z radov čechov i zahraničia.

Online trh v Českej republike zaznamenal v posledných rokoch výrazný rast. Pandémia Covid-19 ho vlani čiastočne spomalila, ale aj tak miestna e‑commerce láka čoraz viac predajcov z radov Čechov i zahraničia. Chcete sa stať súčasťou tejto úspešnej scény? Prečítajte si, ako na to pomocou aktuálnych dát a tipov.

  1. Charakteristika českého trhu
  2. Najpoužívanejšie spôsoby dopravy a platieb
  3. Najdôležitejšie porovnávače tovaru v ČR
  4. Názory odborníkov
  5. Nastavujte inzerciu pomocou Mergada

ČR má najviac e‑shopov na obyvateľa, jeho e‑commerce je však stále plná šancí

V Česku pripadá najviac e‑shopov na jedného obyvateľa. Aj tak jeho online priestor ponúka mnoho príležitostí a nových zákazníkov. Vzhľadom k veľkému počtu internetových obchodov sa v krajine toto odvetvie stalo atraktívnym pre mnoho investorov.

Hoci sa česká e‑commerce stále vyvíja vpred, jej podiel na maloobchode zatiaľ dosahuje len 16 %. Vlani online trh síce zaznamenal 3% medziročný rast. Podiel elektronického obchodu na celkových maloobchodných trhoch činí 11,4 %. To znamená, že štyria z desiatich Čechov ešte nenakupujú online, teda stále veľký potenciál pre rast e‑commerce.

V súčasnej dobe v Českej republike elektronicky nakupuje na 5 miliónov užívateľov. Predpovede hovoria, že k tomuto číslu pribudne približne ďalších 410 tisíc nakupujúcich.

Najdôležitejšie informácie pre online nakupovanie v Českej republike

Všeobecné trendy

  • smartphony majú veľkú popularitu na prehliadanie tovaru i pre nakupovanie
  • kreditné karty sú najobľúbenejšou možnosťou platby
  • najviac online nakupujúcich je vo veku od 25 do 34 rokov
  • Česi postupne začínajú nakupovať aj na zahraničných weboch (Čína, Nemecko, USA)

Trendy na poli e‑shopov

  • zvyšovanie bezpečnosti pomocou správne nastaveného HTTPS, povolením hesiel dlhých 20 alebo viac znakov či používanie správcov hesiel
  • podrobnejšia personalizácia vďaka AI a strojové učenie
  • doručenie objednávok v deň nákupu
  • obľúbenosť SEO stále trvá

Najpoužívanejšie spôsoby dopravy a platieb

Doprava objednávok je v Česku na vysokej úrovni

Český zákazníci si potrpia na vysokú kvalitu doručovania. Tá aktuálne zahŕňa spoľahlivosť služby, doručovanie v kratšom čase a vyššiu flexibilitu dopravcov. Kuriérske firmy si tieto úskalia uvedomujú, preto sa prostredie logistiky tovaru neustále zlepšuje. Medzi najviac používané služby v ČR patrí Zásielkovňa, Česká pošta, PPL a DPD. Priaznivcov medzi zákazníkmi si tieto služby získavajú doručením do výdajní, bezkontaktných boxov či predĺženou dennou dobou doručenia.

  • Vlastník Zásielkovne, skupina Packeta, zaznamenala v roku 2020 medziročný rast o 100 %. Tento trend pravidelne posilňuje rozširovaním siete výdajných miest, zvyšovaním počtu maloobchodných partnerov a zavádzaním automatických výdajných boxov. V septembri 2020 spustila v Českej republike Z‑boxy — bezkontaktné sebestačné výdajné miesta napájané solárnym panelom, ktoré užívateľ ovláda pomocou mobilnej aplikácie. Ich počet, 102 v ČR a 5 na Slovensku, plánuje Zásielkovňa v roku 2021 výrazne rozšíriť.

  • V roku 2020 bola Česká pošta druhým najčastejším spôsobom prepravy. Aj keď vzrastá obľuba i ďalších spoločností, českí zákazníci sú na služby pošty stále dosť zvyknutí. Okrem toho vlastní rozsiahlu sieť pobočiek, umožňuje platbu dobierkou, ponúka pohodlné možnosti ako Balík do rukyBalík na poštu. Česká pošta taktiež v druhej polovici roku 2020 rozbehla spoluprácu s populárnym čínskym online marketplacom AliExpress a tento rok sa má stať jednou z krajín, v ktorých budú zásielky doručované do desiatich dní od objednania na AliExpresse.

V Česku rastie obľuba nákupov cez smartfón a platby kartou

Predaj cez mobilné zariadenia sa v ČR blíži tržbám z predaja zo stolných počítačov. Podľa aktuálnych dát sa má používanie smartphonov naďalej rozširovať. Tento rast budú podporovať najmä mladšie generácie nakupujúcich. Ľudia vo veku 18 až 34 rokov s väčšou pravdepodobnosťou využijú mobily na dokončenie predaja ako spotrebitelia z iných vekových skupín. Na to sa viaže obľuba platby kartou, ktorá ešte len nedávno v Česku  predbehla  hotovostné platby.

  • Česká republika vynikala na európskych online trhoch donedávna závislosťou na hotovostných platbách. Karty však čoraz viac získavajú na obľube práve vďaka popularite mobilného obchodu. Používatelia ich taktiež môžu ľahko prepojiť s mobilnými peňaženkami. Bankové prevody s 25 % predstavujú ďalší kľúčový podiel na trhu. Je to významné vzhľadom k relatívne nízkej penetrácii bankových účtov v krajine (81 %).

  • V roku 2020 si zaobstaralo iba 23% online nakupujúcich Čechov tovar v zahraničí. V tejto oblasti to tak ponecháva dostatok priestoru pre rast. Pre českých spotrebiteľov sú najobľúbenejšie krajiny s určitou jazykovú podobnosťou: Poľsko a Slovensko. Z toho vyplýva, že Česi viac veria lokalizácii do češtiny, prípadne ďalších stredoeurópskych, slovanských jazykov. Pre obchodníkov expandujúcich zo zahraničia je preto dôležité, aby ich e‑shopy boli lokalizované do češtiny.

Zhrnutie

  • Ponúkajte českým zákazníkom kvalitnejšiu infraštruktúru elektronického obchodovania ako vaša konkurencia.

  • Nezabudnite, že platby na dobierku sú stále významnou súčasťou českého trhu. Určite sa preto venujte poskytovaniu dobrých metód platby kartou.

  • Ďalšou kľúčovou funkciou je ponuka možnosti rýchleho doručenia domov a ďalšie spôsoby spoľahlivého dodania tovaru.

Najdôležitejšie porovnávače tovaru v ČR

Fungovanie porovnávačov tovaru je v Českej republike na vysokej úrovni. Miestny používatelia ich pravidelne využívajú pre výber adekvátneho tovaru za prijateľnú cenu. Stále viac e‑shopárov využíva dáta z porovnávačov pre vytvorenie komplexného feed marketingu, ktorý inzerciu prepája s PPC reklamou alebo inými reklamnými kanálmi. Najväčšej obľube sa v ČR tešia tradičné miestne porovnávače Heureka.cz a Zboží.cz a špecializovaný módny porovnávač GLAMI.

  • Heureka je najpoužívanejší vyhľadávač tovaru v Českej republike a na Slovensku. Vedľa kvalitného porovnanie cien poskytuje radu pokročilých funkcií, ako napr. Certifikát Overené zákazníkmi, Heureka Košík, garanciu nákupu, anketu ShopRoku a ďalšie. V ČR prevádzkuje Heureka vyhľadávanie a porovnávanie aj na satelitných e‑shopoch.

    • Detailné informácie pre inzerciu na Heureke nájdete na Ako na Heureku
  • Zboží.cz je druhý najpoužívanejší porovnávač tovaru v Českej republike. V roku 2007 ho založil vyhľadávač Seznam.cz. V súčasnosti uľahčuje on-line nakupovanie pomocou rozsiahlej sekcie zliav, návodov, videorecenziu, užívateľských recenzií či ponuky širokého portfólia príslušenstva v profile produktu.

     

    V roku 2020 získalo vyhľadávanie na Sezname rozšírenie o produktovej informácii zo Zboží.cz, aby mal nakupujúci o ponuke e‑shopu čo najlepšie informácie v čo najkratšom čase.

    Marketingovým agentúram a freelancerom ponúka program overených agentúr, kde môžu zúžitkovať svoj profesionálny prístup k správe online marketingových kampaní.

  • GLAMI v sebe kombinuje prvky vyhľadávača tovaru a sociálnej siete. Zameriava sa na módu a doplnky a umožňuje užívateľom z radov koncových zákazníkov e‑shopov prezerať tovar, vytvárať kolekcie, zdieľať ich a komentovať. Okrem Českej republiky pôsobí v ďalších 17tich európskych štátoch a v Brazílii.

    • Detailné informácie pre inzerciu na GLAMI nájdete na: Ako na GLAMI
  • FAVI je špecializovaný vyhľadávač, ktorý pokrýva segment nábytku a dekorácií. Na jeho stránkach nájdete aj sekcie pre kúpeľne, kuchyne, sanitu či hobby. V roku 2020 spolupracoval s viac ako 600 obchodmi a jeho ponuku denne navštívi až 100 000 užívateľov. Okrem Českej republiky a Slovenska funguje FAVI v Poľsku, Rumunsku, Maďarsku a Chorvátsku. Ponúka tiež mobilnú appku pre Android aj iOS.

    • Detailné informácie pre inzerciu na FAVI nájdete na: Ako na FAVI

Názory odborníkov

Aké sú názory marketingových špecialistov na aktuálny vývoj českej e‑commerce?

  • Jirka je product owner vo firme Bidding Fox technologies, kde sa podieľa na vývoji Bidding Foxu a ďalších aplikácií. Bidding Fox ponúka služby biddingového automatu pre platformu Mergado, ktorý umožňuje efektívnejšie bidovanie inzercie na porovnávačoch Heureka.cz, Heureka.sk a Zboží.cz.

    Ako sa vyvíja česká e‑commerce z pohľadu biddingového špecialistu?

    “Z môjho pohľadu sa postupne vyvíja už nejakú dobu smerom k automatizácii a tento smer začína zachytávať viac správcov inzercie. Samozrejme sú takí, kto to rieši už dávno, ale s každou relevantnou zmienkou, ukážkou alebo prípadovkou sa postupne zvyšuje povedomie a ľudia začínajú skúšať, ako si uľahčiť prácu.

    Na druhú stranu bude stále dosť ľudí, pre ktorých končí optimalizácia tým, že vložia feed do administrácie porovnávača. Redizajny a rôzne AB testy detailov produktov na vyhľadávačoch, ktoré môžeme už nejakú dobu pozorovať, ukazujú, že sa zvýrazňuje význam bidovaných pozícií a porovnanie podľa ceny je odsunuté až na druhú, tretiu obrazovku (je potreba viac scrollovať) alebo až za kliknutie cez tlačidlo typu “Ďalšie ponuky”. Preto sa môže stať, že sa zvýši počet e‑shopov, ktoré začnú s biddingom pracovať, aby ich ponuky boli vidieť, aj keď doteraz toto nepotrebovali riešiť.

    So zvyšujúcou sa konkurenciou bude náročnejšie strážiť rozpočty a rentabilitu ručne. Tu prichádzjúa na rad rôzne formy automatizácie, či už úplne formou biddingových automatov alebo rôznych scriptov, ktoré si niekto bude písať na mieru pre svoj e‑shop. Cez podporu už teraz riešime otázky, aké dáta sa dajú z (Bidding Fox) Elements dostať a ako ich využiť pre ďalšiu automatizáciu mimo Mergado na strane e‑shopu alebo ďalších externých nástrojov. ”

    Predbehnite konkurenciu automatizovaním biddingových stratégií. Zapnite si Bidding Fox v bezplatnej skúšobnej verzii.

  • Marek pracuje ako konzultant v spoločnosti Feed Image Editor technologies s.r.o. Jej aplikácia sa zaoberá automatizáciou v nastavení produktových obrázkov. Užívateľom pomáha odhaliť chyby v obrazovej inzercii, hromadne ju vylepšovať a efektívne tým navýšiť preklikovosť na e‑shopy.

    Měli by e‑shopaři využívat možnosti online marketingových nástrojů?

    „Ak chcú, aby ich biznis rástol, tak určite áno. Za posledný rok vzniklo obrovské množstvo e‑shopov. Aj tí, ktorí doteraz váhali, boli aktuálnou situáciou nútení presunúť sa do online priestoru. Konkurencia je obrovská a odlíšiť sa je dôležitejšie ako kedykoľvek predtým.

    Dosť je to vidno na tom, ako sa v poslednej dobe posunula vpred kvalita obrazovej inzercie a všeobecne produktových obrázkov. E‑shopy sa ich snažia mať vo vysokej kvalite, inzerujú do obrázkov zľavové štítky, čoraz viac pracujú na grafickej identite. Pochopili, že je to rozbiehajúci sa vlak a oplatí sa doň naskočiť na začiatku. Online nástroje, ako napríklad Feed Image Editor, im umožňujú obrázky upravovať automatizovane a hromadne, čím ušetria veľké množstvo času a energie.”

    Chcete vylepšiť stav vašej obrazovej inzercie bez toho, aby ste všetko opravovali ručne? Zapnite si Feed Image Editor v bezplatnej skúšobnej verzii.

  • Martin je špecialista, ktorý vedie vývojársku firmu Ordelogy. Vytvára softvér pre marketingových špecialistov z Európy využívajúcich Mergado. Ponúka napríklad nástroj na kontrolu webe Monitoring Horn a automatického pomocníka Cron Runner.

    Na čo by sa mali sústrediť zahraniční inzerenti pri expanzii do českej e‑commerce?

    “Existuje niekoľko základných bodov, ktoré by zahraničné subjekty vstupujúce na český trh nemali podceniť. Uistiť sa, že ich pôsobenie v ČR, nastavenie e‑shopu a právne texty na ňom sú v poriadku pre predaj a hlavne sa tým, čo píšu skutočne riadia.

    Kompletný preklad e‑shopu do češtiny – český užívateľ je veľmi citlivý na e‑shopy, ktoré nie sú v češtine, hoci by to bola len slovenčina.

    Česi majú vysoké očakávania voči zákazníckemu servisu. Zaujíma ich najmä rýchla doprava, kvalitné zabalenie, obsah balíku zodpovedá objednávke, pravidelná komunikácia (najčastejšie automatické e‑maily) medzi objednávkou a doručením, aby zákazník vedel, že sa s objednávkou niečo deje.

    Okrem globálnych inzertných kolosov, v ČR pôsobia dôležití lokálny inzertný hráči, ktorých je potrebné zakomponovať do svojej propagácie: Heureka, Zboží.cz, GLAMI, FAVI, Biano. Sklik. V rámci Heureky je veľmi vhodné používať aj Heureka recenzie (Overené zákazníkmi), podľa ktorých sa citeľná časť užívateľov rozhoduje, kde nakúpi.

    Tip na záver: Pre SEO a PPC častokrát nestačí kategórie e‑shopu len vziať zo zahraničia a preložiť do češtiny, ale je potrebné upraviť ich štruktúru/​strom a vyladiť názvy podľa vyhľadávacích dotazov na miestnom trhu. ”

    Pozrite sa, s čím všetkým vám pomôžu aplikácie Ordelogy: Postrážte si chod e‑shopu s appkami od Ordelogy. Ich funkcie vám predstaví nový diel Appdate

Nastavujte inzerciu pomocou Mergada

S Mergadom využijete formáty pre porovnávače tovaru, ktoré už používate a prevediete ich na tie, ktoré aktuálne potrebujete. S našim virtuálnym správcom dokážete automatizovane spravovať dátové feedy. V Mergade zvládnete inzerciu e‑shopu spravovať sami — zrýchlite tým každodenné marketingové úkony a ušetríte náklady za prácu programátorov

Kvality českej e‑commerce sa pohybujú na najvyšších priečkach v rámci celého sveta. Aby ste na nej uspeli, musíte si udržiavať povedomie o aktuálnych trendoch a možnostiach, aby ste nezapadli v množstve konkurencie. Partnermi pre skvalitnenie inzercie pre vás môže byť množstvo výkonných služieb a nástrojov, s ktorými ušetríte čas a zefektívnite prácu.

Mohlo by vás zaujímať:

Lukáš Horák

Lukáš sa v Mergade stará o väčšinu komunikácie v češtine. Prostredníctvom blogu, e‑mailu a sociálnych sietí pravidelne zásobuje čitateľa aktualitami z e‑commerce, novinkami a tipmi z Mergada. Pokiaľ práve nie je copywriter, užíva si príjemné veci ako badminton, výlety medzi utajené skvosty osemdesiatkovej hudby a plody mora podávané s červeným vínom.